Vengeance Review: het debuut van BJ Novak is een haarscherpe noir-podcast

Tribeca: Gelijke delen “Under the Silver Lake” en “This American Life”, het vis-uit-waterverhaal van BJ Novak vindt grote waarheden in het diepe Texas.

Met het risico een indrukwekkend debuut te bezoedelen met zwakke lof, is “Vengeance” van BJ Novak misschien wel de best mogelijke film die iemand kan maken van een moordmysterie dat begint met John Mayer die op de bar op het dak staat. de zinloosheid van monogamie in een wereld die zo gebroken is dat mensen zijn teruggebracht tot louter concepten, zoals ‘Becky Gym’, ‘Sarah Airplane Bathroom’ of een van de echte namen die hij toekende aan de tientallen semi-anonieme vrouwen in zijn telefoon), maar niet einde met de dode muzikant ergens in een sloot.

Mayer komt zelfs nooit meer opdagen. Hij blijft net lang genoeg om je het ergste voor te stellen van wat komen gaat – oh ja, die andere, ander ‘The Office’-man heeft ‘Swingers’ opnieuw gemaakt voor de Tinder-set, en castte iemand die zijn lul ooit een blanke supremacist noemde als Vince Vaughn – en loopt vervolgens weg op de achtergrond van een vreselijk scherpe film die onze haast om te oordelen hekelt in een samenleving waar ongekende chaos heeft mensen gedwongen te vertrouwen op het stabiliserende vertrouwen van hun eigen overtuigingen.

Wat je ook van Novak denkt, of zelfs als je nooit aan hem denkt, hij weet ongetwijfeld wat hij hier doet. Hij weet dat het moeilijk is om een ​​rijke en beroemde blanke Harvard-alumnus te vinden die genoeg lef heeft om in zijn eerste film te spelen, net zoals hij weet dat de meeste mensen zullen vermoeden dat hij het in een opwelling deed. voor jaren. En dus leunde hij in de slip-up, gebruikmakend van de pure onuitstaanbaarheid van zijn eigen project (evenals de specifieke aantrekkingskracht van zijn “Buster Keaton Meets Ira Glass” schermpersonage) in een erg grappige film die sterk genoeg is om het verpletterende gewicht op te heffen van onze slechtste veronderstellingen over elkaar en verlichten de hieronder etterende spijt.

En ho jongen “Wraak” lijkt ondraaglijk. Zodra de film zijn uitgangspunt onthult van waanzinnig slimme – gelijke delen “waarom heeft God ons verlaten?” en “Waarom heb ik daar niet aan gedacht?” – je zou wanhopig op zoek zijn naar Mayer en zijn “David Duke-haan” om terug te komen en te blijven praten. Novak speelt Ben Manalowitz, een egocentrische schrijver uit New York die zo graag een stem wil hebben dat het hem niet echt kan schelen wat hij ermee zegt. Net als zijn goede persoonlijke vriend John Mayer, ziet Ben anderen gewoon als concepten en kan hij niet tegen de gedachte aan een zinvolle relatie met iemand die zijn eigen keuzevrijheid of perspectief heeft. Ik bedoel, hoe zou dat überhaupt werken?

Misschien is dat de reden waarom hij zich pas op Abilene Shaw (Lio Tipton, hun optreden beperkt tot iPhone-muziekvideo’s) begint te concentreren nadat hij een dodelijke overdosis heeft gekregen in een olieveld in Texas, wanneer hij met zijn geheugen kan doen wat hij wil. In het echte leven was ze gewoon een zangeres met een doe-eyed die Ben nog maar half herinnerde aan een ontmoeting met een paar keer. In de dood is ze het perfecte onderwerp voor de “Serial”-achtige podcast die Ben in de schoot valt wanneer Abby’s broer (een voortreffelijke Boyd Holbrook als Ty) haar midden in de nacht belt en de milquetoast bij Novak’s advocaat uit Brooklyn dwingt om te stelen . in het hart van “No Country for Old Men” Texas voor de begrafenis.

Om de een of andere reden denkt Abby’s familie, die wapens draagt ​​en van rodeo houdt, dat Ben haar vriend was. Om de een of andere reden denkt Ty dat zijn zus is vermoord. En om de een of andere reden besluit Ben haar te helpen dit tot op de bodem uit te zoeken.

Wat begint als een vis uit het water verhaal over een New Yorkse Jood in #MAGAland, vol brede karakteriseringen (Ty zegt dat Ben hem doet denken aan zijn minst favoriete Liam Neeson wraakthriller, “Schindler’s List”) en als een sitcom misverstanden (bijv. huiveringwekkende scène waarin Ben gedwongen wordt een geïmproviseerde toespraak te houden op de begrafenis van Abby) maakt al snel plaats voor iets merkwaardigers. De overgang begint wanneer Ben zijn tijd in Texas begint op te nemen en audio verzamelt voor de podcast die hij pitcht voor zijn producer-vriend bij NPR of wat dan ook de fictieve vervanging voor deze film.

Eloise wordt gespeeld door Issa Rae, die ons uitstekend weet te overtuigen dat “Dead White Girl” iets is dat uitgezonden zou kunnen worden. “Niet elke blanke heeft een podcast nodig”, zegt ze tegen Ben, maar Abby’s dood omzetten in inhoud is de enige manier waarop hij er betekenis uit kan halen. Dus verbindt hij zich ertoe de persoon die haar heeft vermoord te vinden en te identificeren. Wat als ze niet echt was vermoord? “Ik zal de veralgemeende maatschappelijke kracht verantwoordelijk vinden, en ik zal het definiëren.”

Stel je voor dat ‘Under the Silver Lake’ opnieuw is gemaakt als een publieksvriendelijk segment van ‘This American Life’ en je krijgt een globaal idee van hoe ‘Vengeance’ zich vanaf daar ontvouwt terwijl onze niet-zo-nederige verteller eronder begint te kijken het oppervlak van ons hopeloos verdeelde land en voor het eerst in zijn leven voorbij zijn eigen schaduw kijken. Bevindingen gaan twee kanten op. Niet alleen trotseert de familie Shaw Bens neerbuigende verwachtingen van deze rode mensen van de staat, maar als hij naar hen luistert – recorder nog in de hand – opent hij zijn geest voor dingen die hij in zijn eentje nooit in de wereld heeft bereikt.

Dit geldt dubbel voor Bens gesprekken met de lokale muziekproducent Quentin Sellers (Ashton Kutcher in tech-goeroemodus), wiens studio Marfa misschien een cult lijkt, zo niet vanwege de luciditeit waarmee hij praat over fragmentatie van ons sociale weefsel, en hoe zelfs de meest intelligente van de mensen zal hun toevlucht zoeken in de mythe zodra hun beschaving afstand heeft gedaan van een grotere verantwoordelijkheid voor de collectieve waarheid. Op sommige plaatsen betekent dat het bestendigen van Deep State-samenzweringen en gestolen verkiezingen. In andere gevallen betekent het thematische verbanden leggen tussen ongelijksoortige gebeurtenissen en deze onderstrepen met advertenties voor Mailchimp.

Het lijdt natuurlijk geen twijfel over welke groep Novak het hier gaat. “Vengeance” is duidelijk gemaakt door en voor het soort “kustelites” die de Republikeinen niet meer binnen handbereik hebben gehad sinds “Hamilton” Act II, een publiek dat deze film vaak vleit, soms veroordeelt en altijd in een aandeel aanspreekt lingua franca. Als het script van Novak onze verwachtingen van zijn zuidelijke karakters probeert te ondermijnen, doet het dat meestal door er tegelijkertijd op in te spelen (een tactiek die mogelijk wordt gemaakt door het geniale van J. Smith-Cameron, een inwoner van Kentucky, Abby’s warme bullshit -intolerante moeder, de “Succession”-ster die haar wilde geest om een ​​kern van landelijke waarheid wikkelt).

De resultaten kunnen grappig zijn, zelfs als ze schematisch zijn, en vice versa. Voorbeeld: het moment dat Granny Carole (een onstuimige Louanne Stephens) Ben de stank geeft wanneer hij een Raya-melding krijgt, niet omdat die Whataburger-liefhebbende “Friday Night Lights” extra niet weet wat het is, maar eerder omdat ze niet kan geloven dat een aspirant-podcaster – “Joe Rogan meets Seth Rogen” – zich mocht aanmelden voor de site. Abby’s kleine broertje is een gestoorde klootzak genaamd El Stupido (Elli Abrams Bickel) die slaapt met een geladen Glock in plaats van een knuffeldier, maar dat op de grond naast Abby’s bed doet omdat het een aardige jongen is die zelfs nu nog bang is voor spoken dat zijn zus er een is geworden. Abby’s zus, Kansas City (Dove Cameron), is een door Tik-Tok geobsedeerde ontluikende beroemdheid die enthousiast is over Bens relatieve macht in de mediawereld… en zijn bedoelingen voor de podcast doorziet.

“Wraak”

Focus kenmerken

En dan is er Ty, een geweldig personage die in mindere handen gemakkelijk een himbo-doofus had kunnen zijn. “Wraak” kan maar met zoveel wegkomen – misschien zelfs met moord? – vanwege de manier waarop Holbrook ons ​​laat raden of het verhaal van Abby’s dood veel eenvoudiger is dan het lijkt, of veel gecompliceerder. Zelfs als de grappen de plank misslaan of het centrale mysterie te gemakkelijk opgelost lijkt, wordt ‘Vengeance’ ondersteund door de vraag wat de personages voor elkaar betekenen; een vriendelijk gestelde vraag, maar gehuld in toenemende duisternis, waardoor de film aan het einde gevaarlijk terrein betreedt, terwijl cameraman Lyn Moncrief geleidelijk de streamingklare schittering van camerawerk verwijdert totdat zijn beelden de gruis van een neo-noirgrens aannemen dorp.

Als deze langzaam brandende zuurheid nooit in het minst geforceerd aanvoelt, komt dat misschien omdat Texas al lang de thuisbasis is van verhalen van mensen die elkaars herinneringen gebruiken om zichzelf te motiveren. Herinner je je de Alamo nog? Maar wat voor nut hebben we allemaal in een wereld die zo versnipperd is tot afzonderlijke waarheden dat mensen alles voor iedereen kunnen betekenen, en dus helemaal niets? Het is een modern idee dat “Vengeance” met succes onderzoekt in een harde context, de film van Novak wordt bijeengehouden door de onverwachte overlap tussen deze twee dimensies.

Nergens is dit slimmer of vernietigender dan in de reeks waarin Ben de verschillende autoriteiten ondervraagt ​​die de verantwoordelijkheid voor het onderzoek naar Abby’s dood hebben overgedragen, allemaal (lokale agenten, grensagenten, verkeersagenten, enz.) en beweren dat het lichaam dat niet heeft gedaan. is gevonden. in hun rechtsgebied. Iedereen is aan de beurt, iedereen heeft zijn mening, en tegen de tijd dat haar zaak in de nieuwscyclus is behandeld, lijkt niemand meer om het slachtoffer in het middelpunt ervan te geven. Ze is gewoon een nieuw seizoen van “Serial” dat wacht om te gebeuren. Tenzij Ben in staat is een beter einde voor Abby’s verhaal te schrijven – tenzij hij er zijn eigen mate van waarheid in wil vinden.

Rang: B+

“Vengeance” ging in première op het Tribeca Film Festival 2022. Focus Features zal het op vrijdag 29 juli in de bioscoop uitbrengen.

Register: Blijf op de hoogte van het laatste film- en tv-nieuws! Meld u hier aan voor onze e-mailnieuwsbrieven.