The Sadness review: zo’n gruwelijke zombiefilm heeft geen vaderlijke moraal nodig

Van George Romero’s klassieker uit 1968 nacht van de levende doden Een monsterfilm veranderd in een meditatie over institutioneel racisme, zombiefilms zijn een van de meest effectieve middelen van het horrorgenre voor sociologische observaties: dageraad van de doden vernietigt de consumentencultuur, terwijl Shaun van de Doden parodieert de moorddadige aard van routinewerk en leven. Maar dat betekent niet dat elke zombiefilm grote onderwerpen over de toestand van de mensheid moet aanpakken. Met Droefheid, de nieuwe Taiwanese zombie-achtige film van Shudder, wil de eerstejaars Canadese schrijver-regisseur Rob Jabbaz zeker toetreden tot de gelederen van die klassiekers. Maar hij vindt niet de juiste mate van finesse en schaamteloosheid om te trouwen met zijn groteske bloedvergieten en geweld, gezien de morele lessen die hij zich gedwongen lijkt te bieden.

Droefheidvrijelijk geïnspireerd door Garth Ennis gekruist comedyserie, volgt een jong stel in Taiwan, Jim (Berant Zhu) en Kat (Regina Lei). Jim zet Kat af op het werk voordat een zombie-uitbraak hen laat zoeken naar elkaar te midden van de chaos. Deze geïnfecteerden zijn geen traditionele zombies. Jabbaz vervangt iets gruwelijkers: zijn zeer besmettelijke virus, dat overeenkomsten vertoont met hondsdolheid, drijft slachtoffers ertoe hun meest sadistische neigingen uit te leven. Ze hebben geen schaamte en geen macht om te stoppen – en ze geven toe aan hun vreselijke driften met een brede, onwrikbare glimlach op hun gezicht.

[Ed. note: The rest of this review includes brief descriptions of some particularly grotesque acts of physical and sexual violence.]

Het is een mooie premisse, maar Jabbaz concentreert zich te veel op het vinden van een diepe metafoor die niet bestaat, in plaats van de opzet een excuus te laten zijn voor enkele van de meest gratuite en belachelijke gore in de recente geschiedenis. .

Doorheen zijn script probeert Jabbaz iets belangrijks te zeggen over een aantal onderwerpen. Vroeg in de film, voordat de chaos begint, is er een nieuwsuitzending waarin een wetenschapper klaagt over iedereen in het universum die gelooft dat de pandemie een hoax is, en dat niemand wetenschappers meer gelooft. Terwijl Kat een geïnfecteerd personage op het hoofd slaat – een man die de hele film heeft doorgebracht met proberen haar te verkrachten – roept hij uit dat ze hem aardig vindt, wat blijkbaar impliceert dat op een bepaald niveau bijna iedereen ernaar streeft om zich over te geven aan extreem geweld. . De film verdubbelt dit zelfs wanneer een niet-geïnfecteerd personage, met zijn laatste adem, vermeldt hoe goed het was om baby’s te doden.

Jabbaz brengt ook een deel van de pre-infectietijd van de film door met Kat terwijl ze wordt lastiggevallen op weg naar huis, en onderzoekt kort de gruwel van vrouwen die worden aangesproken en bedreigd in het dagelijks leven. Haar stalker wordt dan besmet en stalkt haar door de stad. Maar de verkenning van normaal gendergerelateerd geweld wordt snel opgegeven en minuten later worden mensen op straat verkracht door geïnfecteerde mensen die glimlachen en naar voorbijgangers zwaaien.

Het is volkomen onduidelijk wat Jabbaz wil dat kijkers uit dit alles halen. Zijn de hints in de nieuwsuitzendingen naar echte reacties op de pandemie bedoeld om hier inzicht te geven in de besmetting? Suggereert hij dat de mensheid alleen wordt beperkt door sociale orde, of is het idee “iedereen in het geheim gruweldaden wil plegen” slechts horrorfilmcynisme? Ongeacht het antwoord, Jabbaz stelt vragen en laat ze helemaal vallen, waardoor de film holler aanvoelt dan wanneer hij ze nooit had gesteld.

Het is jammer dat de berichtenkant van de film ploetert, want Droefheid is op zijn best als het schaamteloos gewelddadig is. Wanneer het virus voor het eerst toeslaat, zit Jim in een restaurant koffie te drinken wanneer een besmette persoon binnenkomt en iemand aanvalt, hem doodt en de infectie verspreidt naar iedereen in de buurt. Wat begint als een alledaagse koffiebestelling, wordt plotseling een duizelingwekkende actiescène en achtervolgingsscène, terwijl mensen beginnen te huilen, Jim sprint en verschillende geïnfecteerde mensen hem van steegjes naar drukke straten jagen. Onmiddellijk daarna valt een treinwagon in geweld van dichtbij dat eindigt met de hele auto gedrenkt in liters en liters bloed.

Achter al deze aanvallen gaan uitzonderlijke praktische effecten en prothesen schuil. Slachtoffers worden op allerlei manieren verminkt en verscheurd, en elke dood voelt uniek op zijn ontzagwekkende en walgelijke manier. Jabbaz gebruikt zelfs de fonteinen van bloed die uit snij- en steekwonden spatten om de scènes momentum te geven, alsof hij een rode tijdlijn van het gevecht op de vloer en muren maakt.

Afbeelding: Sensatie

Maar het is niet alleen rusten op al die fantasie-gore. Hij besteedt het grootste deel van de rest van Droefheid‘ runtime het opzetten van quasi-vignetten waar de geïnfecteerde – en soms niet-geïnfecteerde – personages de ergste dingen doen die je je kunt voorstellen. De specifieke handelingen, van het duwen van het kruis van een man in een paal bedekt met prikkeldraad tot een man die de lege oogkas van een vrouw doorbreekt, zijn bedoeld om te choqueren, en ze zijn zeker gruwelijk. Hoewel dit allemaal niet in strijd lijkt met de andere gruweldaden van de film, voelt het niet in de pas met de openingsscènes. Het is alsof Jabbaz zegt: “Als je denkt dat seksuele intimidatie erg is, bedenk dan hoe erg het kan worden.”

Veel geweldige films hebben snel en los gespeeld met het groteske – en veel waren veel moeilijker te verdragen dan deze. Maar het exploiteren van horrorfilms zoals de versie van Wes Craven uit 1977 De heuvels hebben ogen doe het met minder schaamte en meer finesse. (Jabbaz is eraan gewend dat zijn personages het publiek, in de meest letterlijke termen, herinneren aan de wreedheden die ze zojuist hebben begaan.) Er is een dunne lijn tussen absurditeit en effectiviteit als het gaat om dit soort uitersten, en Droefheid te vaak eindigt in absurditeit om de schokwaarde daadwerkelijk te laten landen.

Hoe vreemd het ook mag klinken in een film waarin een man gedwongen wordt gevoed met een handgranaat, een deel ervan klinkt als een kwestie van verlegenheid. Jabbaz stopt bij elke bocht om te proberen zichzelf te rechtvaardigen of zich te verzetten tegen het ergste van zijn bloedbad. Maar hij heeft geen vertrouwen in zijn eigen slechtheid, alsof hij het gevoel heeft dat het meer acceptabel maken van het geweld in een metafoor. Walgelijke splatterfilms hoeven zich niet druk te maken om een ​​dunne rechtvaardiging – ze kunnen alleen bestaan ​​​​om de dappere weinigen van ons die het willen, van streek te maken, en Droefheid‘ tonale dissonantie staat dat doel alleen maar in de weg.

Terwijl zombiefilms meestal in grote lijnen werken, gedijt het soort extreme uitbuitingshorror waarmee Jabbaz werkt op de specificiteit van de omstandigheden en personages. Maar met Droefheidhet opstapelen van lichamen wordt zo vermoeiend, en het geweld is zo wijdverbreid, dat het elk groter punt betwistbaar maakt.

Het is de verdienste van Jabbaz dat hij in een moeilijk genre speelt, en een genre dat al een paar jaar aan inhoud ontbreekt – hoewel 2021 verkeerde afslag remake is het beste geschikt voor mensen die op zoek zijn naar iets schokkends. Frustrerender is dat het duidelijk is dat Jabbaz een getalenteerde regisseur is. Verborgen in stukjes Droefheid is echt geweldig Trein naar Busanactiefilm in zombiestijl, maar de film van Jabbaz gaat zo gebukt onder zijn eigen belangrijkheid en zelfdestructieve impulsen dat de actie nooit de kans krijgt om te schitteren.

De bioscoop zit vol met begaafde lijnwachters en provocerende cinema heeft een lange en beroemde geschiedenis, die teruggaat tot 1916 Onverdraagzaamheid en 1929 Een Andalusische hond voor kannibaal holocaust en talloze films sindsdien. Als je iets walgelijks wilt doen, moet je het ofwel goed doen, of heel, heel erg verkeerd, en Droefheid kan geen van beide goed aan. Hij kan gewoon niet inzien dat niet elke zombiefilm een ​​moraal, een metafoor of een boodschap hoeft te hebben.

Droefheid uitgezonden op Shudder vanaf 12 mei.