The Mystery of Marilyn Monroe Movie Review The Unheard Tapes: Netflix Movie’s Goofy Conspiracy Theorieën zullen alleen SSRianen tevreden stellen

Laat de doden liegen, zeggen ze. En dat is een geweldige regel om te volgen. Tenzij je Netflix bent, wil je nog een echte misdaaddocumentaire maken om de Shondaland-menigte te verzadigen en tegelijkertijd het gebrek aan echt goede films op je dienst te compenseren. De wellustige titel The Mystery of Marilyn Monroe: The Unheard Tapes pleit voor het meest nutteloze cloudopslagafval dat ooit is gemaakt, in die zin dat het zijn hele lengte besteedt aan het verkopen van een goofy samenzweringstheorie, voor het demystificeren somber zelf. In de laatste momenten van de film verwachtte ik half dat iemand van achter de aftiteling zou opduiken en zou roepen: “Gotcha!

De formule voor die breekbare films is nu bijna hilarisch voorspelbaar – ze lijken aan elkaar gelijmd door gelikte beelden, onheilspellende voice-overs en een geweldige hook. In het geval van The Unheard Tapes is het dit: wat als alles wat je wist over de dood van Marilyn verkeerd was, en haar dood in feite moord was. Cue de snikken.

Dit is een bijzonder problematisch gerucht om te voeden, gezien wat er slechts een paar jaar geleden in ons eigen land is gebeurd. In juni 2020 werd acteur Sushant Singh Rajput dood aangetroffen in de slaapkamer van zijn huis in Mumbai, nadat hij zichzelf had opgehangen tijdens een schijnbare zelfmoord. Op 34-jarige leeftijd was hij slechts twee jaar jonger dan Marilyn toen ze dood werd gevonden in haar huis in Hollywood, na een overdosis barbituraten.

In de weken en maanden na de dood van Rajput verenigden de jongeren van ons land zich niet tegen de groeiende intolerantie en de opkomende pandemie, maar ter ondersteuning van een samenzweringstheorie die op niets gebaseerd suggereerde dat hij was vermoord. Het was een ziekelijk symptoom van de collectieve verveling van miljoenen mensen die vastzaten in hun eigen huis, wanhopig om hun rottende geest te stimuleren terwijl ze internetgezeik kregen als een afleiding van de echte problemen.

Marilyn stierf tientallen jaren voordat het nieuws zich zo snel had kunnen verspreiden, maar in veel opzichten was de reactie op haar overlijden erg gelijkaardig, althans in marginale kringen. En het feit dat het tegenwoordig nog steeds roddels aantrekt, is niet alleen verontrustend, maar ook behoorlijk verontrustend. Is onze honger naar schandalen net zo groot? Hebben we beroemdheden echt in zo’n gevaarlijke mate ontmenselijkt?

Marilyn had psychische aandoeningen. De documentaire citeert de psychiater die haar in haar latere jaren behandelde en zei dat ze een “neiging tot paranoïde reacties” had. En desondanks kiest The Unheard Tapes ervoor om de samenzweerderige invalshoek na te streven. In het geval van Marilyn, suggereert de documentaire sterk, was de figuur van Rhea Chakraborty niemand minder dan Bobby Kennedy.

Verrassend genoeg is deze film geregisseerd door Emma Cooper, die veel documentaires over Louis Theroux op haar naam heeft staan. De onderwerpen van deze films waren soms onsmakelijke – kindermishandeling, religieus fanatisme – maar de films zelf waren altijd empathisch en eindeloos nieuwsgierig. Dat maakt de samenzweerderige toon van The Unheard Tapes, zogenaamd over een ander slachtoffer van kindermishandeling, des te teleurstellender. Hij graaft zichzelf niet en vertrouwt volledig op de voorraad telefonische interviews van schrijver Anthony Summers, die hij zo’n dertig jaar geleden voor zijn boek Goddess afnam. Als voorbode van enkele van de methoden die prime-time presentatoren zouden toepassen in hun rapportage over de dood van Rajput, achtervolgde Summers ambulancechauffeurs en informele kennissen, voormalige directeuren en persoonlijke assistenten, terwijl hij alle informatie verzamelde die hij kon vinden. Hij sprak zelfs met een persoon die losjes wordt omschreven als ‘een informant van de wetshandhaving’. Wat is dit ding?

Een deel van mij zou een invasief Nic Broomfield-achtig verhaal hebben bewonderd. De controversiële documentairemaker “onderzoekde” een soortgelijk verhaal in 1998, toen hij suggereerde dat Kurt Cobain niet zelfmoord had gepleegd, maar dat zijn vrouw Courtney Love hem had laten vermoorden (!). Net als The Unheard Tapes kwamen Kurt en Courtney in de laatste momenten ook terug op hun eigen uitgangspunt, waardoor je met je duimen kon draaien over hoe schaamteloos je was bedrogen. Ik begrijp dat dit nu een gek-me-tweemaal situatie is…

Het zal je misschien verbazen, net als ik, dat de ‘tapes’ waarnaar deze film in de titel verwijst, niet van Marilyn zijn, maar van anderen die over haar praten. Cooper herschept deze opnames met wazige beelden die eruitzien alsof ze zijn opgenomen in een louche motel en geslagen met een Instagram-filter. Het is niet zo ethisch twijfelachtig als de beslissing van regisseur Morgan Neville om de woorden van Anthony Bourdain na te bootsen met behulp van kunstmatige intelligentie, maar het komt in de buurt.

Ik ben geneigd The Unheard Tapes te vergelijken met Searching for Sheela, een ‘documentaire’ van 50 minuten zonder regisseur over Ma Anand Sheela die voor Netflix niet veel meer was dan een goedkope cursus om aan te bevelen aan kijkers die zich net hadden tegoed gedaan aan Wild Wild Country; of mogelijk, regisseur Shakun Batra’s nu opgeschort biopic van de controversiële figuur. Met de nu al legendarische Blonde op komst later dit jaar – de regisseur, de ongrijpbare Andrew Dominik, noemde het preventief een “meesterwerk” en een “coup de grace” – wees niet verbaasd als je merkt dat The Unheard Tapes friemelt in je suggesties als je klaar bent.

The Marilyn Monroe Mystery: niet uitgebrachte banden
Regisseur -Emma Cooper
Evaluatie – 2/5