Spiderhead Review: Joseph Kosinski’s Netflix-aanpassing speelt het te veilig

Miles Teller speelt de gevangene cavia van Chris Hemsworth in een vreselijk saaie bewerking van een wild onevenwichtig kort verhaal van George Saunders.

Stel je voor dat er een gigantische multi-miljard dollar machine was, aangedreven door menselijke aandacht; een enorm apparaat dat alleen kon worden volgehouden door elk paar oogbollen op aarde aan te trekken door het gebruik van een algoritme dat kunst in inhoud veranderde en het publiek reduceerde tot datapunten. Stel je nu eens voor hoe ironisch het zou zijn als iemand een uniek werk van sci-fi satire zou oppakken – een bijtend grappig stukje korte fictie over een gevangenis waar gevangenen worden gebruikt als proefpersonen voor krachtige nieuwe drugs waardoor ze verliefd worden bij de druppel van een hoed, zelfmoord plegen met extreme vooroordelen, of de essentie van menselijke individualiteit op verschillende andere manieren verpletteren – en voer het in deze grote machine in de hoop dat het het volgende wordt waar mensen naar kijken op hun magische tegels voor 364 miljoen uur kijken .

Als dit allemaal meer klinkt als iets dat zou kunnen gebeuren in een verhaal van George Saunders dan als iets dat zou moeten gebeuren Bij een verhaal van George Saunders, nou, niemand bij Netflix lijkt de boodschap te hebben begrepen. Of misschien deden ze dat wel en waren ze gewoon hulpeloos om zichzelf ervan te weerhouden het te doen.

Om eerlijk te zijn tegenover Netflix, zou niemand anders in Hollywood zelfs maar proberen een mid-budget, high-concept, star-gedreven sci-fi-film te maken op basis van iets dat voor het eerst werd gepubliceerd in The New Yorker. Er is met name geen reden om aan te nemen dat Joseph Kosinski’s “Spiderhead” – die de regisseur van “Top Gun: Maverick” eind 2020 heeft opgenomen, wetende dat hij zichzelf al een mulligan had verdiend – beter zou zijn geweest. het.

Het punt is dat het aanpassen van een George Saunders-verhaal aan het model van een moderne studiofilm veel lijkt op het aanpassen van een orgie in een condoom. Hier, waar op veilig spelen geen van dezelfde beschermingen biedt, leidt dit proces tot een film waarin elke scène op de een of andere manier schuurt. Het is een film die, ondanks al zijn lichte plot, redelijk entertainment en gefrustreerd autorisme, zo vastbesloten is om de randen van zijn wild eigenaardige bronmateriaal op te schuren dat zelfs mensen die nog nooit van “Escape from Spiderhead” hebben gehoord, je zou kunnen zeggen dat Netflix’s versie vat niet de geest van het origineel.

De ene eindigt met zijn moorddadige hoofdrolspeler halverwege de hel en ontkent catharsis de kans om weer tot leven te komen – de andere eindigt met een superdikke Miles Teller die lacht op een speedboot terwijl iets op de achtergrond explodeert en “She blinded me with science” (of een van de andere cheese-rock jams uit de film) speelt over de soundtrack. De een heeft het gevoel dat hij in gesprek is met Kurt Vonnegut en Charlie Kaufman, terwijl de ander het gevoel heeft dat hij aantekeningen maakt van Michael Bay’s ‘The Island’.

‘Spiderhead’ mag dan geen ramp zijn – Kosinski is te bekwaam, en ster Chris Hemsworth te charismatisch om geen fatsoenlijke vrijdagavond op de bank te zijn – maar iemand die bekendheid verwierf met hyper eigenzinnige blockbusters als “Tron 2.0” en “Oblivion” zou beter passen bij een verhaal over hoe mensen onuitsprekelijk in staat zijn om bedrijfsbelangen te weerstaan ​​in een poging om te verstikken wat hen uniek maakt. Helaas, Kosinski volgde zijn voorbeeld. de meest spectaculaire film van zijn carrière met de meest generieke, en het is moeilijk om te worden blij mee, wat serotonine je ook vertelt.

En kijken naar Hemsworth heeft invloed op Brad Pitt’s branie als de duivels knappe farmaceutische wetenschapper die de subtropische gevangenis leidt waar deze film zich afspeelt, zal op zijn minst een paar spatten serotonine veroorzaken. Zijn naam is Mr. Abnesti (maar je kunt hem gewoon “Steve” noemen), en zijn gevangenis die eruitziet als Jony Ive is zo leuk en ontspannen dat zelfs mensen in Noorse gevangenissen er waarschijnlijk een moord voor zouden doen om daar opgesloten te worden. Gevangene Jeff (Teller) wordt misschien achtervolgd door zijn rol in het dronken rijden incident waarbij zijn beste vriend om het leven kwam, maar – in de wijze woorden van Nicole Kidman – op de een of andere manier voelt verdriet goed op een plek als deze.

Het kan geen kwaad dat hij onderdak deelt met de mooie Lizzy (Jurnee Smollett), of dat hij duidelijk Steve’s favoriete huisdier is. Natuurlijk moeten gevangenen kleine MobiPacks™ op hun onderrug dragen, die vol zitten met stemmingsspecifieke supermedicijnen die Steve vanaf zijn iPhone kan bedienen, alsof hij gewoon een dimmer op Google Home aanpast, maar zelfs dat is niet zo erg. Om te beginnen moeten Jeff en zijn vrienden elke keer dat Steve ze voorbereidt mondelinge toestemming geven, wat hij alleen doet tijdens experimenten onder strikt toezicht. Aan de andere kant, bij sommige van deze experimenten zijn Jeff en een aardige gevangene genaamd Heather (Tess Haubrich) overspoeld met een medicijn dat hen verandert in gelijkgestemde geesten die spontaan de beste seks van hun leven hebben. Als Jeff wordt gemanipuleerd om van iemand te houden, krijgt hij natuurlijk een vreselijke nasmaak, en Heather is niet altijd de persoon die tegenover hem zit.

Erger nog zijn de Stanley Milgram-achtige experimenten die Steve Jeff vraagt ​​te helpen uitvoeren – die experimenten waarbij hij andere gevangenen vol zou pompen met psychose-inducerende Darkenfloxx™. Het opgedroogde bloed aan Jeffs handen gaat misschien nooit weg, maar dat betekent niet dat hij klaar is om ze nog meer te verknoeien. Gisteren was hij een moordenaar en vandaag is hij een proefkonijn, maar misschien kan hij er morgen nog voor kiezen om iets anders te zijn (in het origineel van Saunders begint Jeff het verhaal door er al voor te hebben gekozen om een moordenaareen veel gewaagdere en dwingendere beslissing dan welke ‘Deadpool 2’-scenarioschrijvers Rhett Reese en Paul Wernick dan ook nemen in deze meedogenloze milquetoast-aanpassing).

Voor het grootste deel van ‘Spiderhead’, dat zijn naam ontleent aan het gebied van de gevangenis waar Steve zijn experimenten uitvoert, kiest Jeff er niet voor om veel te doen. Hij is een passagier en een deelnemer in gelijke mate, maar hij is echt onze eerste rij voor Steve’s inspanningen om menselijk gedrag te alchemiseren, die tot uiting komen in een handvol identieke (zij het steeds verontrustender) scènes. ) die erin slagen dankzij de verleidelijke charme van Hemsworth en Kosinski’s fetisj voor vreemd steriele omgevingen. Buiten de Spiderhead kunnen we zien hoe Jeff meesterwerken maakt op zijn Etch-a-Sketch – nog een hint dat identiteit kan worden herschreven – en somber flirt met Lizzy wanneer hij niet probeert te achterhalen wie van zijn medegevangenen de mysterieuze “Shitfinger” is . ’ die de gevangenismuren met stront blijft schilderen.

Kosinski heeft de toon van de film te sterk in de hand om te voorkomen dat zijn verhaal volledig ontrafelt, maar het is allemaal zo basaal dat “Spiderhead” niet anders kan dan het gevoel hebben dat hij iets probeert te verbergen. ; geen wending (hoewel ze een slechte wending uitvindt om te belichamen waarom het benaderen van scenarioschrijven 101 zo’n fatale fout is bij het aanpassen van een verhaal over iemands macht om de zijne te herschrijven), maar een leegte. Het is dezelfde leegte die Kosinski probeert te openen met zijn vrolijke, ongebruikelijke soundtrack vol Hall & Oates en andere jachtrockhelden, alsof hij wil zeggen: belofte er gebeurt iets wilds net onder het oppervlak!

In de meest spannende momenten van de film lijkt dat “iets” Steve zelf te zijn, terwijl Hemsworth de papa-problemen van het personage zachtjes uitbreidt in de richting van de suggestie dat zelfs zo’n in elkaar gestoken knappe jongen overgeleverd zou kunnen zijn aan krachten waarover hij geen controle heeft. Maar “Spiderhead”, ondanks zijn praten over zelfkwelling, duwt zichzelf nooit hard genoeg om enige vorm van absolutie te verdienen. Voor een film die zo bezig is met de keuzes die mensen kunnen maken, stelt “Spiderhead” steevast de minder interessante ter beschikking, wat een serieus probleem is voor een film die wordt gestreamd op een platform waarvan de abonnees nooit ver van keuze zijn om te kijken. in plaats daarvan iets anders.

Beoordeling: C-

“Spiderhead” begint op vrijdag 17 juni te streamen op Netflix.

Register: Blijf op de hoogte van het laatste film- en tv-nieuws! Meld u hier aan voor onze e-mailnieuwsbrieven.