Sports

Sage Steele klaagt ESPN aan voor opmerkingen over vaccins

Sage Steele, een ster “SportsCenter” -anker voor ESPN, klaagt het netwerk en moederbedrijf Disney aan vanwege de omstandigheden rond zijn buitenspel gezet eind vorig jaar.

In de rechtszaak beweert Steele dat ze vergelding heeft ondergaan voor opmerkingen die ze maakte over het vaccinatiemandaat van het bedrijf in de podcast van Jay Cutler afgelopen september, waarbij zowel haar contract als haar recht op vrijheid van meningsuiting werd geschonden.

Joe Flint van de Wall Street Journal bracht voor het eerst verslag uit over de rechtszaak.

“Sage blijft een waardevolle bijdrage leveren aan een aantal van ESPN’s meest spraakmakende inhoud, waaronder recente Masters TV-uitzendingen en het verankeren van ons ‘SportsCenter’ ‘s middags”, aldus een woordvoerder van ESPN in een verklaring. “Eigenlijk is ze nooit geschorst.”

Een bron met kennis van ESPN vertelde de Post dat Steele tijdens het proces in de lucht zal blijven. Zijn contract loopt “voor een tijdje” niet af, aldus een tweede bron.

“Ik werk voor een bedrijf dat het nodig heeft en ik had tot 30 september om het te doen of ik ben weg”, vertelde Steele aan Cutler, een voormalige NFL-strateeg die een groot deel van zijn 12-jarige carrière bij de Bears doorbracht.

Sage Steele werkt sinds 2007 bij ESPN als host.
Getty Images voor Cisco Systems,

“Ik respecteer ieders beslissing, echt waar, maar hem verplichten is ziek en het maakt me op zoveel manieren bang”, zei Steele. “Het is gewoon, het verbaast me niet dat het zover is gekomen, vooral met Disney, ik bedoel een wereldwijd bedrijf als dat.”

De rechtszaak, aangespannen in Connecticut, beweert dat Steele door ESPN op de bank was gezet voor de opmerkingen en dat het bedrijf haar dwong zich te verontschuldigen.

“In een reflexmatige reactie vertrouwden ESPN en Disney op de misleidende karakteriseringen van haar opmerkingen, bogen ze zich voor groepsdenken en dwongen Steele zich publiekelijk te verontschuldigen en schorsten haar voor een periode in oktober 2021”, aldus de rechtszaak.

De rechtszaak beweert verder dat ESPN Steele heeft gedisciplineerd op basis van “onnauwkeurige verklaringen van derden over de opmerkingen van Steele, en dat het netwerk de feitelijke opmerkingen of de context waarin ze zijn gemaakt niet onmiddellijk heeft beoordeeld”.

Hoewel Steele naar verluidt enige tijd uit de lucht was nadat ze positief testte op COVID-19, zegt de rechtszaak dat het bedrijf de woorden “buitenspel gezet” en “pauze nemen” om haar afwezigheid uit de lucht te beschrijven. De antenne en verwijst naar deze woorden als “eufemismen” voor een schorsing.

De rechtszaak verwijst naar verschillende verhalen in de pers waarin werd verwezen naar Steele als geschorst en waarin stond: “ESPN deed niets om wijdverbreide berichten te weerleggen dat het Steele had geschorst of anderszins gedisciplineerd voor zijn opmerkingen, zowel omdat deze informatie waar was als omdat ESPN op was . om te profiteren van de publieke perceptie dat hij Steele had gestraft voor zijn opmerkingen.

Hij beweert ook dat ze vergelding heeft ondergaan door belangrijke opdrachten te verliezen en dat het netwerk haar collega’s er niet van heeft weerhouden haar te pesten en lastig te vallen.

ESPN
Salie Steele
Getty Images

De rechtszaak beweert dat Steele werd verwijderd van opdrachten zoals het hosten van de New York City Marathon en de ESPNW Summit, een evenement dat ze sinds 2010 organiseerde.

Het pak citeert verschillende voorbeelden van collega’s die Steele bekritiseren in de lucht of op sociale media. Er staat dat Steele ESPN-directeur Norby Williamson een screenshot stuurde van een tweet van SportsCenter-presentator Nicole Briscoe, die “een bericht retweette van iemand die zei dat ze hoopte dat ESPN mevrouw Steele niet langer zou gebruiken om sportevenementen voor vrouwen te verslaan, met mevrouw Briscoe toe te voegen , ‘Amen. (Zelfs als het me in de problemen brengt.) Amen.’

De rechtszaak beweerde dat de tweet drie maanden later bleef staan.

Ryan Clark, een voormalige Steelers-speler, zou naar verluidt hebben geweigerd om met Steele in de lucht te verschijnen en werd volgens de rechtszaak niet gedisciplineerd.

“ESPN heeft haar recht op vrije meningsuiting geschonden, nam wraak op haar, hekelde haar, gaf haar de zondebok, stond de media en collega’s toe haar aan te sporen en dwong haar om zich te verontschuldigen, simpelweg omdat zijn persoonlijke opvattingen destijds niet strookten met de bedrijfsfilosofie van Disney.” ze zei. advocaat, Bryan Freedman, zei in een verklaring. “Sage komt op tegen het Amerikaanse bedrijfsleven om ervoor te zorgen dat hun rechten niet met voeten worden getreden of dat hun mening het zwijgen wordt opgelegd.”

De rechtszaak beweert dat ESPN “de wet van Connecticut en Steele’s vrijheid van meningsuiting heeft geschonden op basis van een verkeerd begrip van zijn opmerkingen en een niet-bestaand, niet-afgedwongen werkplekbeleid dat alleen als voorwendsel dient”.

De rechtszaak beweert dat Steele de HR van het bedrijf afgelopen februari op de hoogte had gesteld van hun wandaden en een brief van advocaten volgde.

Het is veelzeggend dat, na maanden van beklaagden die Steele’s belangrijkste hostingopdrachten als straf weigerden, toen ze zijn klacht en de brief van de advocaat ontvingen, ze hem prompt de co-hostingopdracht aan de Masters aanboden in een flagrante erkenning van verantwoordelijkheid en een voor de hand liggende truc om te proberen ontwijk de verantwoordelijkheid’, zegt het pak.

Steele, 49, werkt sinds 2007 bij ESPN. Momenteel organiseert ze samen met Matt Barrie de middageditie van “SportsCenter”. Ze heeft eerder “NBA Countdown” en de Scripps National Spelling Bee verankerd.

About the author

samoda

Leave a Comment