Review: “The Offer” is een “godfather”-oorsprongsverhaal dat je 100% kunt weigeren

“Elk verhaal heeft drie kanten: jouw kant, mijn kant en de waarheid. En niemand liegt. Gedeelde herinneringen dienen elk op een andere manier. — Robert Evans, Het kind blijft in beeld

~[to the tune of The Beverly Hillbillies]~

Kom luisteren naar het verhaal van een man genaamd Bob
Runnin’ through-a-mount Studios, dat was zijn taak
Een producer nodig voor een warm pand
Dus belde hij een man genaamd Al Rud-dyyyyy…

Helaas is dat niet het onderwerp. Het aanbod. De makers van de Paramount+ limited-serie over the making of De peetvader koos voor een goedkope herinrichting van de Gekke mannen openingsscore, die streeft naar een gevoel van zich misdragende beltonen van mannen getint met vintage glamour. In de geest van de waarheid in reclame, zouden we willen dat ze voor iets meer sitcom-achtigs waren gegaan. Een megilla met 10 afleveringen die het wilde, gekke en vreemder-dan-fictie-oorsprongsverhaal beschrijft van een van de grootste (zo niet de beste) films ooit gemaakt, probeert deze flashback uit de jaren 70 veel doelen tegelijk te raken: biopic, no-biz-achtige showbizz-onthulling, achter-de-schermen-drama, grap op de werkplek, een meta-mob-epos, een “anti -heldensage van stoere mannen, een parabel over de empowerment van vrouwen en een triomfverhaal van de underdog besmeurd met zweet en ingeblikte spaghettisaus.De enige manier waarop dit echt werkt, is echter als een parodie op prestigetelevisie.Als het verhaal van De peetvaderDe tumultueuze geboorte van en het klinkende succes dat daarop volgde, leert ons iets, en dat is dat de overwinning op de een of andere manier de kansen kan trotseren en uit de kaken van een nederlaag kan worden weggerukt. Deze onhandige poging om dit project opnieuw te bekijken, bewijst dat het tegendeel in gelijke mate waar is. Het begint te streamen op 28 april. Zeg niet dat je niet gewaarschuwd was.

Het is de moeite waard om te onthouden dat Evans bovenaan citeert, en niet alleen omdat de legendarische studiochef van Paramount – geportretteerd in gelijke delen olie en azijn door Matthew Goode – een van de vele grote spelers is die strijden om de pole-position. Er is ook Mario Puzo (Patrick Gallo), de bestsellerauteur die de sirene van Tinseltown hoort om zijn roman aan te passen; Francis Ford Coppola (Dan Fogler), de bebaarde auteur die werd ingeschakeld om Italiaans-Amerikaans bonafide te bieden; Joe Colombo (Giovanni Ribisi), de misdaadbaas en oprichter van de Italiaans-Amerikaanse Civil Rights League die in de film van vijand verandert in belangrijke bondgenoot; Charles Bludhorn (Halo’s Burn Gorman), de baas van Gulf + Western die zijn haren uittrekt bij deze galopperende productie; en Barry Lapidus (Colin Hanks), een zakenman die genoeg heeft van… die gekke kinderen die een film proberen te maken zonder zich zorgen te maken over het eindresultaat! Een groot aantal perifere personages, van Evans adviseur Peter Bart aan een charismatische Colombo familie misdadiger genaamd Caesar, loopt ook in en uit het beeld.

Nee, deze stelregel over het vertellen van verhalen, herinneringen en waarheid is vooral relevant als het gaat om: Het aanbod, omdat wat op papier een algemeen stuk lijkt, wordt gedomineerd door het ‘mijn kant’-perspectief van één persoon en slechts één persoon. Het spreekt voor zich dat Al Ruddy een belangrijk lid was van de PeetvaderDe crew achter de schermen van ‘s – volgens de show strompelde de voormalige Rand-bedrijfsmedewerker om te maken De helden van Hogan voor CBS, en werkte zich vervolgens een weg naar het produceren van wat een Amerikaanse mijlpaalfilm zou worden. Hij is ook een producent van deze serie, en hoewel Het aanbod controleer de naam van het boek van Ernest Lupinacci The Godfather Gang: Alles in Hollywood is persoonlijkde belangrijkste basis van dit account is “Gebaseerd op de ervaring van Al Ruddy De peetvader.Volgens dit verslag was het Ruddy (Miles Teller), samen met zijn trouwe assistent/verhuizer/shaker Bettye McCart (Juno Temple), die echt alle belangrijke dingen deden.

Ruddy was degene, zo wordt ons verteld, die de bruiloftscène als opening bedacht. Ruddy was degene die volhield dat Coppola de enige regisseur was die het kon laten werken. Het was Ruddy die de kogels van Mickey Cohen ontweek en ethische compromissen sloot om de sequenties van Sicilië te kunnen filmen. Ruddy bemiddelde persoonlijk bij elke deal en stond erop dat Marlon Brando door dik en dun werd gekozen. Ruddy vermeed persoonlijk een bendeoorlog en wendde alle mogelijke rampen in een mum van tijd af, en vond mogelijk een remedie voor kanker uit en redde waarschijnlijk de walvissen. Een subplot met een mislukte relatie schildert Al minder af als een onoplettende partner dan als een getrouwde man op zijn werk – hij heeft zijn demonen en kan ronduit verschrikkelijk zijn met zijn vrienden en geliefden, maar schat, hij is zo goed in zijn werk. (Klinkt dit jullie bekend in de oren, kijkers?) Het is echt verrassend dat de aftiteling geen melding maakt van Tellers co-sterren zoals “Ruddy’s Director”, “Ruddy’s Star”, “Ruddy’s Boss”, “Ruddy’s Girlfriend” en “Ruddy’s Mob Buddy “. .” Het is niet alleen een blik gedrukt op de geschiedenis van de bioscoop. Het is een Ruddyography die een perfecte storm van medewerkers verandert in ondersteunende acteurs in wording De Rudder.

Al dat gewillige en bekwame schouderklopje door Ruddy zou acceptabel eenzijdig revisionisme kunnen zijn geweest, gewoon een zoveelste toevoeging aan de steeds groter wordende huisnijverheid van Peetvader overlevering – waarvan veel netjes wordt tegengesproken of hier ronduit genegeerd (het is niet verwonderlijk dat er maar heel weinig andere deelnemers uit de eerste hand werden geraadpleegd) – als deze 10 afleveringen nog iets anders te vermelden hadden, nou ja, te bieden. Maar Ruddy’s verheffing tot keizerkoning van Corleone Mountain wordt omgeven door wat lijkt op een toenemend aantal slechte keuzes en een compleet gebrek aan kwaliteitscontrole. Zeg wat je wilt over Ruddy, Evans, Colombo en Bludhorn: het waren ingewikkelde personages, vol meer dan geluid en furie, en hier zijn ze gereduceerd tot eendimensionale archetypen. Teller lijkt meer MIA dan normaal, dat wil wat zeggen; hij is het beste in combinatie met Temple, maar zelfs zijn gepatenteerde tweede bananennummer kan hem er niet van overtuigen om volledig aanwezig te zijn in hun scènes samen. (Deze man zou moeten om de volgende Robert Mitchum te worden, dus waarom niet?) Fogler’s Coppola doet het goed zonder veel herrie te maken, en je hebt medelijden met de jonge acteurs die gedwongen worden om de imitaties van Brando, Pacino, Sinatra, enz. ; deze regel uit een andere geliefde film, over “een wassenbeeldenmuseum met een pols”, komt in me op. Alleen Goode lijkt het naar zijn zin te hebben, rondstruinend als Hollywood-royalty’s terwijl hij alles in de patricische stem wikkelt met een koel hoofd van Evans. En zelfs hij zakt diep weg in het drijfzand van Het aanbodvleiende New Hollywood-nostalgie.

Veel bekende anekdotische tekens worden beïnvloed, van Ruddy’s pitch van één zin tot Bludhorn (“Het is een huiveringwekkende thriller over de mensen van wie je houdt”) tot Brando’s informele en transformerende schermtest, maar ze zijn aan elkaar geregen op een manier die te vaak ziet er willekeurig en plat uit. Michael Tolkin, die alle 10 afleveringen co-schreef en coproduceerde, is geen flauwekul als het gaat om scenarioschrijven (De speler, de ongelooflijk ondergewaardeerde Raap op) of geserialiseerde vertelling (Ontsnap naar Dannemora). Wat gewoon het luie gebruik van knipoog-verwijzingen maakt, willekeurig Peetvader citaten en de eindeloze herhaling van showbizz-cliches naar de borst – “We respecteren het boek niet, we schrijven het verdomde boek!” “We kunnen niet najagen wat we denken dat een publiek wil zien, we moeten het publiek laten zien wat ze” Behoeften om te zien!” – des te verwarrender. Elke persoon zal zijn breekpunt hebben in deze serie, en voor deze schrijver is het een reeks waarin iemand een paardensteun ziet. “Paarden zijn bedoeld om moed en vrijheid te vertegenwoordigen,” zei ze , “en zijn hoofd eraf hakken… dat is Amerika.”

Het is eerlijk gezegd onmogelijk om te weten of we deze reeksen woorden in die volgorde serieus moeten nemen, net zo min als we zijn. Het aanbod Paramount lakeien bespotten door een V-vormige compositie van Corleones op een poster te verklaren als “kiss of death” … en vervolgens exact dezelfde formatie op hun eigen poster te gebruiken. De wonderen houden echt nooit op. Er zit zo’n rijk verhaal in het creëren van een klassiek verhaal over familie, misdaad, land, geschiedenis en films, en zo’n gemiste kans in wat de mensen achter deze serie hebben bedacht. Gedeelde herinneringen dienen elk op een andere manier, maar elk herinnert zich gezamenlijk de making of De peetvader als een inspiratiebron voor een hoogtepunt van de Amerikaanse cinema. Nu kunnen we allemaal zeggen dat het ook een vergeetbaar en vreselijk dieptepunt in televisie inspireerde.