Review: Billy Crystal draagt ​​de melodie in ‘Mr. Zaterdagnacht’

Op de hielen van ‘City Slickers’, slechts een paar jaar na ‘When Harry Met Sally’, was Billy Crystal op het hoogtepunt van zijn filmsterrendom toen hij de film ‘Mr. Saturday Night’ uit 1992 regisseerde. Als je het nu bekijkt, kun je zien waarom het mislukte, niet in de laatste plaats omdat Crystal tegen het type speelde als Buddy Young Jr., een meedogenloos egoïstische komiek met een vicieuze inslag.

Crystal was toen in de veertig; voor een groot deel van de film is Buddy in de 60. En Crystal belichaamde het met het idee van een komiek van middelbare leeftijd uit deze latere levensfase: onder ouderwetse make-up die zo flagrant was dat kijkers hun ongeloof niet konden opschorten, en met de fysieke maniertjes van een oudere – zoals Miracle Max, Crystal’s onuitwisbare oudste uit “The Princess Bride”, maar zonder de charme.

Drie decennia later is Crystal ook ouder dan 70, en in de nieuwe musical “Mr. Saturday Night”, die woensdagavond debuteerde, kruipt hij veel natuurlijker in Buddy’s schoenen. , de show is een beetje rommelig, de grappen, zelfs sommige van de oudere werken beter dan de vertelling en de acteerstijlen zijn overal aanwezig.Toch zorgt het voor een vermakelijke avond – omdat je er bijna zeker van zult lachen, en vanwege hoe goed Crystal naar het publiek luistert.

Ad-librerend door het script, inspelend op het grappige, voedt het zich met de energie van het publiek in het Nederlander Theater. Zoals Buddy, mopperend in zijn appartement in New York in een tragisch vest, treurend over de optredens die hij heeft moeten nemen – de ochtend in een verpleeghuis is tenslotte niemands droom. komiek – is Crystal live helemaal in haar element. Als je een fan van hem bent, of gewoon iemand die dat soort symbiose tussen acteur en publiek heeft gemist, is het een genot om naar te kijken.

De musical is echter een lelijk beest, beurtelings gek en sentimenteel. Geregisseerd door John Rando, met een stemmingsscore van Jason Robert Brown (muziek) en Amanda Green (teksten) die zijn ster gemakkelijk afgaat, het heeft een boek van de scenarioschrijvers van de film, Crystal, Lowell Ganz en Babaloo Mandel. Minder cynisch en hoopvoller dan de film, geeft het ons een nog steeds wrede maar niet zo ongevoelige Buddy, en dus een betere kandidaat voor ons medeleven.

Het is ondanks de talloze manieren waarop hij zijn broer Stan (de immens sympathieke David Paymer, Oscar-genomineerd voor dezelfde rol in de film) teleurstelde, die zijn eigen ambities opofferde om Buddy’s manager te worden. zijn vrouw, Elaine (Randy Graff, gehinderd door een bijna totaal gebrek aan chemie met Crystal), die Buddy een halve eeuw op de eerste plaats zette; en hun dochter, Susan (Shoshana Bean, in een prachtig gekalibreerde uitvoering), die op 40-jarige leeftijd terecht boos is op haar vader sinds ze 5 was.

“Mr. Saturday Night” brengt Buddy’s tweede kans op leven en sterrendom in kaart, in gang gezet op een avond in 1994, wanneer hij de in memoriam montage vangt tijdens de uitzending van de Emmy Awards en zijn eigen gezicht ziet verschijnen. en zijn naam verschijnt direct na John Candy’s Buddy is geboekt op de show “Today” om meer te weten te komen over de fout.

Terwijl zijn carrière wankelt in de richting van een mogelijke reanimatie, merkt hij geleidelijk aan dat hij een eikel is geweest voor de mensen die van hem houden. “Doe ze pijn” is de volgorde die hij altijd gebruikte om zichzelf op te vrolijken voordat hij het podium betrad, maar hoeveel toeschouwers hij ook doodde, hij berokkende blijvende schade aan het huis. .

In de film staat de relatie van de broers voorop. In de musical komt de vader-dochter-kloof naar voren, terwijl Elaine – wiens enige solo, een fantasie om naar Tahiti te gaan, het meest geknipte nummer van de show is – weer verrassend onderbelicht is. . (Het prachtig klinkende zeskoppige orkest staat onder leiding van David O.)

“Mr. Saturday Night” betekent een valentijn zijn voor familiebanden en comedians uit een vervlogen tijdperk – profs zoals Buddy, die zijn grote doorbraak beleefde in de jaren 40 in een Catskills-resort en op zaterdagavond in de jaren 50 een populaire tv-show presenteerde , voordat hij een gat in zijn carrière sloeg met zijn laffe arrogantie.

Kostuumontwerpers Paul Tazewell en Sky Switser vermaken zich met het verkleden van Buddy’s goofy sidekicks – Joey (Jordan Gelber), Bobby (Brian Gonzales) en Lorraine (Mylinda Hull) – voor de flashbacks uit de jaren 50 van de musical. Een pakje sigaretten dat zingt en danst, iemand? (De choreografie is van Ellenore Scott.)

Wat betreft de zang van Crystal, hij heeft niet het bereik om Fanny Brice te spelen, maar hij heeft het ook niet nodig. Hij is oke. Paymer, in Stan’s enige emotionele uitbarsting op muziek gezet, komt bijna in de buurt van zingen, maar heeft die karbonades niet. Dat werkt op metaniveau, want Buddy is de broer die zich op zijn gemak voelt op het podium.

Wat verrassend is, is hoe weinig overtuigend de show is wanneer de hoofdrolspelers jongere versies van hun personages spelen – een transformatie die in theater, een veel minder letterlijk medium dan film, misschien alleen een veranderd gedrag vereist. Bean is de enige die gebruik maakt van deze eenvoud.

Maar het grootste deel van de show vindt plaats in 1994. Tegen die tijd maken Buddy’s voormalige bandleden deel uit van de Friars Club, en hij ook. Hoewel als Lorraine lid is, ze relatief recent moet zijn; in de echte wereld gaf de Friars Club of New York haar eerste vrouwelijke lid, Liza Minnelli, in 1988 toe.

Dit is waar nostalgie lastig wordt. Deze territorialiteit van de jongensclub vormt het decor voor een ontmoeting in het huis van de Broeders, die de schrijvers grotendeels en roekeloos hebben gehouden ten opzichte van de film: wanneer Buddy, die verwacht dat een machtige mannelijke agent hem vergezelt voor de lunch, in plaats daarvan wordt ontvangen door een slimme jonge vrouwelijke agent, Annie (een zonnige Chasten Harmon, die een sprankelende chemie heeft met Crystal).

Annie, die een uitkomst voor Buddy zal blijken te zijn, maakt strips voor een groot bureau. Toch heeft ze nog nooit gehoord van een van de grote komieken wiens namen hij naar haar gooit in een intimiderende popquiz, of zelfs, blijkbaar, de Friars Club – onwaarschijnlijk voor een professional uit de industrie, en bijna onmogelijk als kort na de beruchte Friars. 1993 Whoopi Goldberg Roast. Annie is geschreven als onwetend, zodat Buddy haar kan scholen, die een sterke dinosaurusgeur van de schrijvers met zich meebrengt.

Natuurlijk is Buddy zelf een holbewoner. Toen zijn oude vrienden hem en Elaine “Fred en Wilma” noemden – zoals ze liefkozend deden tijdens de uitvoering die ik zag, Crystal niet de enige die het script met variaties verlevendigde – was het grappig omdat het waar is.

Maar Buddy wil evolueren, in ieder geval een beetje. Als zijn onthulling over zijn behoefte aan verandering uit het niets lijkt te komen, ondersteund door piano en koper in een prachtige gepassioneerde solo, moedigen we zijn verlossing nog steeds aan.

Het is een musical die wil dat zijn man een gelukkig einde heeft. Ondanks alle tekortkomingen van de show en die van Buddy, blijkt dat wij dat ook zijn.

Meneer zaterdagavond
In het Nederlander Theater, Manhattan; mrsaturdaynightonbroadway.com. Duur: 2u35.