Popcorn 1991 Slasher Movie Retro Review: Leuk, Campy Horror

Een man en een vrouw zitten in een bioscoop met een kleurrijke 3D-bril die zegt:

Schermafbeelding: Studio Three Film Corporation

Als je de plot op een rudimentair niveau bekijkt, is er niets opmerkelijks aan de jaren negentig. Popcorn. Dat is een slasherfilm die voldoet aan 100% de klassieke structuur: Een tragedie in het verleden triggert een wraakzuchtige moordenaar in het heden, die vervolgens hun slachtoffers één voor één ontvoert. Maar dankzij de slimme aanpassing en zijn eigen horrorfilmcultus, Popcorn is zoveel meer dan dat.

We maken voor het eerst kennis met Maggie (kleine schreeuwkoningin Jill Schoelen, die ook speelde in Stiefvader en Wanneer een vreemde terugbelt), een filmstudente die bij haar moeder woont (horrorlegende) Dee Wallacester van De heuvels hebben ogen, het gehuil, Cujo, schepselsen EN het buitenaardse) en is ervan overtuigd dat haar griezelig levendige dromen haar zullen helpen een ongelooflijk scenario te schrijven. Vervolgens ontmoeten we Maggie’s klasgenoten – een overvloed aan filmfanaten. Om geld in te zamelen voor de bioscoopafdeling van hun hogeschool, besluiten ze een horrormarathon in een nabijgelegen theater met lange luiken, met een drietal oubollige films die oorspronkelijk zijn uitgebracht met promotionele gadgets (grote petje af voor William Castle) die ze zullen herscheppen.

Dr. Mnesyne (Ray Walston, ster van) mijn favoriete marsmannetje, Snelle tijden op Ridgemont High, en ongeveer een miljoen andere dingen), die een cadeauwinkel runt en kinderen kan voorzien van alle rubberen monsters en gekke kostuums en accessoires die ze ooit nodig zullen hebben. Maar op de grote avond schuilt een moordenaar tussen de menigte, die leden van de groep op creatieve wijze vermoordt en vervolgens hun identiteit aanneemt met alarmerend realistische maskers om hun misdaden te verbergen.

Afbeelding voor artikel getiteld Popcorn is een Campy-horrorfilm gemaakt voor liefhebbers van Campy-horrorfilms

Het slimste aspect van Popcorn– geregisseerd door Mark Herrier en geschreven door Alan Ormsby – is dat de productie tot het uiterste ging en belangrijke delen van de films in de film filmde die het decor vormen voor veel van zijn actie. Soms geeft de hoofdfilm het hele scherm hiervoor maïs bal foto’swaar zou eerlijk spel voor zijn geweest Mystery Science Theater 3000 riffage als ze echt waren. Er is een schepsel-functie Mug, gepresenteerd in 3D met de toegevoegde bonus van een gigantisch insect dat is opgetuigd om op een belangrijk moment over het theater te vliegen; monster verhaal Aanval van de ongelooflijke geëlektrificeerde man, waarvan sommige stoelen zijn opgetuigd om toeschouwers te “schokken”; en de stankstilistisch geïnspireerd door een Godzilla-film (de voice-acting!), maar ook met John Waters-achtig gebruik van “Odorama” om het publiek te omhullen met alle walgelijke geuren die op het scherm worden afgebeeld.

De aandacht voor detail is bewonderenswaardig. En er is een vierde film binnen de film die ook een cruciale rol speelt: Bezitter, waarvan de middelbare scholieren een kopie vinden tijdens het schoonmaken van het theater. Vijftien jaar geleden verloor de regisseur – “de belangrijkste goeroe van deze cultfilm uit de jaren 60” – zijn verstand nadat het publiek zijn serieuze avant-garde filmische verkenningen bespotte. Zijn oplossing om de haters het zwijgen op te leggen? Film zijn hele script voor Bezitter sla de laatste scène op, die hij in plaats daarvan live op het podium uitvoerde, met de gruwelijke laatste “truc” van het vermoorden van zijn familie, en vervolgens het theater in brand te steken, waarbij verschillende toeschouwers werden gedood. Hij stierf met hen… of toch? En nog iets: waarom lijkt Maggie’s terugkerende droom? precies houden van Bezitter?

De ongelooflijke geëlektrificeerde man

De ongelooflijke geëlektrificeerde man

Het mysterieuze deel van Popcorn is absoluut niet moeilijk te begrijpen. Zoals de meeste slashers van die tijd, zul je geen moeite hebben om te onderscheiden wie de moordenaar is, en zelfs als je de minste verwarring hebt over hun motivatie (dat doe je niet), krijgen ze aan het einde een grote scène waarin ze uitleggen alle. Het leuke hier is de algemene sfeer van goofballery die de hele film omhult. De personages zijn allemaal één noot – de enige persoon die iets krijgt dat op een boog lijkt, is Maggie’s vriend, gespeeld door Derek Rydall (een andere slasher-ster uit dezelfde tijd die ik ook erg leuk vind, heel adviseren: The Mall Ghost: Eric’s Revenge)maar ze zijn toch vriendelijk, met Tom Villard (Smeer 2) en Kelly Jo Minter (A Nightmare on Elm Street 5: The Dream Child) onder hen.

En wat meer is, je kunt niet anders dan dol zijn op het luidruchtige publiek dat begint aan de horrormarathon met allerlei Halloween-kostuumversieringen. Ze eten alle films en gimmicks met waanzinnige opwinding, ze dansen opgewonden wanneer het theater de macht verliest, en ze blijven zelfs tot het einde om te zien hoe de moordenaar zijn rechtvaardige desserts krijgt. Popcornis geenszins een meesterwerk, zelfs niet onder zijn slasher-familieleden, maar het is absoluut een serieuze liefdesbrief aan middernachtfilmgekte.

Popcorn komt naar Shudder vandaag, 9 mei.

Wil je meer io9-nieuws? Ontdek wanneer je op de laatste moet wachten wonder en sterrenoorlogen versies, wat is de toekomst voor de DC Universe in film en tven alles wat je moet weten over Drakenhuis en The Lord of the Rings: The Rings of Power.