Mystery of Marilyn Monroe: The Unheard Tapes Review: Bland Netflix Doc

De Monroe-documentaire van Netflix besteedt 70 minuten aan het herhalen van feiten die iedereen kent, en vervolgens 30 minuten aan het ontkrachten van complottheorieën die niemand gelooft.

Marilyn Monroe zou zeker niet verbaasd zijn over de morbide fascinatie die volgde (en blijft volgen) op haar schokkende dood op 36-jarige leeftijd in 1962 – de onverzadigbare honger van het publiek naar haar privédrama’s was tenslotte constant aanwezig. 15 jaar van haar leven, en een factor die bijdraagt ​​aan de overdosis barbituraat die haar afsneed. Monroe begreep als geen ander hoe mensonterend het was om een ​​symbool te worden. Ze wist dat opwinding leidde tot een recht, dat de seksualiteit van één vrouw de leedvermaak van een heel land zou kunnen veroorzaken, en dat de roddelbladen adembenemend zouden doorgaan met het rapporteren of uitvinden van nieuwe details over hun meest onkenbare onderwerpen totdat ‘ze geen kolommen meer hebben om te vullen . Ook al was ze 100 geworden, de obsessie van Marilyn Monroe zou het lichaam van Norma Jeane Mortenson nog steeds overleven.

Wat Monroe misschien niet had kunnen voorzien, is hoe deze obsessie uiteindelijk de media zou overleven die het hadden gedefinieerd – dat zelfs de ondergang van de goedkope roddelbladen of de films zelf niet genoeg zou zijn om het te laten rusten. Hoe moeilijk het ook voor haar was om een ​​krantenkopie te zijn, Monroe had nooit de absurditeit kunnen begrijpen om internetcontent te worden. Het is één ding voor iemand om brandstof aan de geruchtenmolen toe te voegen, en het is iets heel anders om het onderwerp te zijn van een Netflix-documentaire die hun geheugen licht parfumeert voor 100 minuten hete lucht.

Kijkend naar Emma Cooper’s elegante maar lege “The Mystery of Marilyn Monroe: The Unheard Tapes” – dat in wezen fungeert als het lang uitgestelde audioboek van een biografie genaamd “Goddess” die Anthony Summers meer dan 30 jaar geleden over de ster schreef – kon ik niet maar stel je voor dat zelfs Hollywood’s beroemdste pin-up girl verrast zou zijn om haar imago zo uitgerekt te zien. “Maak je een grapje?” ze kon zuchtend zuchten van berusting. “Zijn mensen echt zo wanhopig op zoek naar iets om naar te kijken tussen de seizoenen van ‘Bridgerton’ dat ze genoegen nemen met lip-gesynchroniseerde re-enactments van een interview dat mijn huishoudster in 1985 gaf?”

Die vraag zal niet worden beantwoord totdat we zien of “The Unheard Tapes” de Netflix Top 10 haalt, maar het is moeilijk voor te stellen dat iemand die ervoor kiest om deze documentaire te kijken, het gevoel zal hebben dat het sap het waard was. Ondanks de plagende belofte dat Summers’ bunker gevuld met oude banden een zeldzame inkijk zal bieden in het leven van Amerika’s meest voor de hand liggende beroemdheid – en de nog meer verleidelijke hint dat ze een nieuw licht zouden kunnen werpen op de omstandigheden ‘mysteries’ van zijn dood – Coopers film doet geen onafhankelijk onderzoek, dus het kan geen lekkernijen aanbieden die niet eerst werden vermeld op de pagina’s van ‘Goddess’.

Het zou niet zo’n probleem zijn als “The Unheard Tapes” niet zo wellustig waren als de titel suggereert; als hij een oprechte poging deed om zich af te vragen waarom de erfenis van Monroe zo onweerstaanbaar is gebleken, in plaats van eenvoudigweg misbruik te maken van het feit dat het zo blijft. Maar de kreunwaardige openingsshots van Summers die over zijn oude bestanden leunt onder een golf van overdreven spannende muziek – alsof het iets was dat de auteur ooit zou moeten doen zonder de camera’s in de buurt – anticiperen op het soort dunne, oppervlakkige blootgestelde echte misdaad dat maakt rechtstreekse-naar-stream documentaires zo’n niet-serieuze zaak.

De film brengt de eerste 70 minuten door met het herhalen van feiten die iedereen die hem zou willen zien al weet, en de laatste 30 minuten met het ontkrachten van complottheorieën (heeft Bobby Kennedy Monroe laten vermoorden omdat ze ervan wist? Te veel over de Amerikaanse nucleaire strategie!?) op een manier die alleen maar het vermoeden bevestigt dat “The Unheard Tapes” in feite gewoon een nieuwe verwijzing is naar heel oud nieuws. Daar zijn podcasts toch voor?

En ondanks de reeks onberispelijk gerestaureerde stockbeelden die Cooper in zijn film stopt – veel voor de stemming, sommige voor context en te weinig voor referentie – zou “The Unheard Tapes” rijker en minder beperkend zijn geweest als ze een stukje audio was gebleven ( een mogelijkheid die de meeslepende afleveringen van “You Must Remember This” op Monroe vrij gemakkelijk voor te stellen zijn). Sommige clips uit de films van Monroe helpen bij het bepalen van de scène, en af ​​en toe helpt een nieuwsclip de eenzame zwerver te isoleren die altijd in de buitenste schil van zijn sterrendom heeft gezeten (ik was vooral ontroerd door een gebroken glimlach die ik zag tussen de persmenigten die de trappen van het gerechtsgebouw uitbarsten na Monroe’s scheiding van Joe DiMaggio), maar het grootste deel van deze film wordt besteed aan het kijken naar wazige beelden van acteurs uit het begin van de jaren 80 die rondhangen terwijl ze aan het praten waren over de telefooninterviews van Summers.

Het beoogde effect is dat van een platinablonde “Citizen Kane” — een geheugenspel dat het onderwerp nog verder vervaagt met elk volgend detail — maar de potentieel meeslepende kunstgreep van het kijken naar mensen die reeds bestaande gesprekken synchroniseren, wordt meestal lelijk. tegen de verklaarde missie van een documentaire die ernaar streeft het record te corrigeren. “Echte dingen komen zelden in omloop”, klinkt Monroe koesterend aan het begin van de film. “Het zijn meestal de verkeerde dingen.” En toch, als je iemand ziet die zich voordoet als John Huston of Billy Wilder, riekt het naar geknoei tot het punt dat hun echte stemmen nep beginnen te klinken, alsof de acteur die Huston speelt het kenmerkende gegrom van de regisseur te breed imiteert.

Zelfs de meest feitelijke onthullingen in Summer’s boek rieken naar zelfingenomen fantasie in Cooper’s document, en het plezier van het filteren van Monroe’s herinneringen door de ego’s en verbeeldingen van degenen die haar kenden, wordt verder verwaterd door de mate waarin al deze mensen eigenlijk zeggen hetzelfde. Ze was een levenslange wees wiens problemen als vader voortkwamen uit haar wanhoop om een ​​gezin, en wiens uiteindelijke miskraam een ​​wreedheid was waarvan ze nooit herstelde. Ze was veel slimmer en zelfbewuster dan de meesten dachten, maar toch onzeker over haar waarde op een manier die haar kwetsbaar maakte voor mannen als Arthur Miller en de gebroeders Kennedy. Ze was grotendeels ongeïnteresseerd in seks, net zoals een veranda-licht niet geïnteresseerd is in de motten die om haar heen zwermen.

Bovenal was Monroe verrassend open over deze dingen terwijl ze nog leefde, misschien in een poging zichzelf te redden van verstikking in haar eigen beroemdheid. De meest intrigerende momenten van “The Unheard Tapes” vallen niet op omdat ze geheimen onthullen die we nog niet wisten, maar eerder omdat ze onverwachte gradaties van intensiteit halen uit dingen die Monroe in de eerste plaats nooit geheim heeft gehouden.

Op een gegeven moment herinnert Henry Rosenfeld, voormalig kledingmaker van Monroe, zich dat de grootste fantasie van zijn overleden vriend was om een ​​zwarte pruik op te zetten, om seks te hebben met zijn eigen vader nadat hij hem had opgepikt in een bar, en haar toen vroeg: “Hoe voelt het om heb je een meisje met wie je seks hebt gehad? Ondanks de focus van deze film op de verzonnen details van de dood van Monroe, kan “The Unheard Tapes” niet anders dan een kern van waarheid vertellen over hoe ze leefde: in een schijnwerper die zo helder en eenzaam was dat ‘ze ervan droomde zelfs de meest ondoorgrondelijke duisternis. Ik hoop dat Netflix’ andere Marilyn Monroe-film van 2022 – de al controversiële “Blonde” van Andrew Dominik – haar beter halverwege zal ontmoeten.

Beoordeling: C-

“The Marilyn Monroe Mystery: The Unreleased Tapes” is vanaf woensdag 27 april te streamen op Netflix.

Register: Blijf op de hoogte van het laatste film- en tv-nieuws! Meld u hier aan voor onze e-mailnieuwsbrieven.