Monsterlijke recensie: Christina Ricci verankert een horrorfilm in Twilight Zone-stijl

Christina Ricci is een van die actrices die zowel het geluk als het ongeluk had om van jongs af aan perfect gecast te worden in een iconische rol. Als pre-tiener in de vroege jaren 90 speelde ze Wednesday Addams in De familie Addams en het vervolg, en de rol achtervolgt haar. In de publieke verbeelding zal ze altijd een bleek, griezelig kind zijn, zowel sinister als schattig, met een spookachtige Victoriaanse uitstraling. Het helpt niet dat ze een vrouwelijkheid behield in haar veertiger jaren, met een klein vogelachtig frame; enorme, grote ogen; en de precieze, dichtgeknoopte manier van iemand die voor zijn tijd ouder moet zijn geworden.

Terwijl haar tijdgenoot Kirsten Dunst haar etherische performance tot wasdom bracht in interview met de vampier in blockbuster-leads en arthouse-lofbetuigingen typte en bezwijmde Ricci, net als Winona Ryder een decennium eerder. Het blijkt dat de oplossing niet was om typen te bestrijden, maar om het aan te pakken. Met haar spectaculaire wending als de vrolijke sociopaat-eenling Misty in de breakout-serie van 2021 gele jassen, heeft Ricci woensdag eindelijk Addams uitgedreven door een nieuw demonenkind op te roepen om zijn plaats in te nemen. Misty verwisselt Ricci’s imago, maar hij heeft het volledig onder zijn controle, en het is gelaagd met onverwachte komedie, pathos en smerigheid. Het is genoeg om eindelijk de manier waarop mensen over Ricci en zijn carrière denken te veranderen.

Dat maakt het een mooi moment voor Ricci om een ​​leidende rol op zich te nemen. Ze bezit elke minuut van de functie van het nederige wezen Monsterlijk, een koelbox uit de jaren 50 met een sluw geheim. Ze speelt Laura, een slimme en pittige moeder van de 7-jarige Cody (Santino Barnard). Het stel vestigt zich in 1955 in een afgelegen huurhuis in Californië. Cody is kalm maar niet piekerig, terwijl Laura fel optimistisch is. Al snel wordt duidelijk dat ze zijn gevlucht voor een verschrikkelijke situatie. Cody wil naar huis, maar Laura sluit hem uit. Cody zegt dat hij zijn vader vergeeft voor de gruwel die hij heeft begaan, maar Laura kan dat niet.

Laura streeft standvastig naar het bouwen van een idyllisch stadje voor hen, Cody schrijft zich in voor school en vindt een baan als typiste. Maar Cody wordt lastiggevallen door iets vreselijks dat uit het meer bij het huis kruipt. Wat het monster ook is, zijn uiterlijk blijft veranderen: soms vloeibaar en olieachtig, soms skeletachtig, soms gezwollen als een massa potamot of rotte stof. Het is eng. Na een gruwelijke ontmoeting wordt Cody plotseling aangetrokken tot het meer in plaats van erdoor afgestoten te worden. Hij zegt dat “de mooie dame” wil dat hij zich daar bij haar voegt. Dat is wanneer Laura’s wereld begint af te brokkelen.

Zoals de geweldige UFO-film van 2020 De onmetelijkheid van de nacht, Monsterlijk riff op pulpfictie uit de jaren vijftig, wazig gebied koude rillingen, en de mengeling van angst en verlangen geïnspireerd door iets vreemds en onbekends dat het gladde oppervlak van een hermetische en ordelijke samenleving doet rimpelen. Maar waar die film een ​​eenvoudige draad vertelde met een gedurfde, doorleefde stijl op een groot scherm, Monsterlijkgeregisseerd door Chris Sivertson en geschreven door Carol Chrest, brengt een ongecompliceerde kijk op het materiaal dat meer dingen onder de oppervlakte heeft.

Afbeelding: multimediascherm

Het zou kunnen ook direct. De wereld die de film construeert heeft iets rots en inerts: het glanzende chroom van Laura’s groenblauwe stationwagen, de scherpe contouren van haar A-lijnrokken, de traan van ‘Mr. Sandman’. deuntje dat we duizenden keren eerder hebben gehoord. De dialoog voelt gespannen en levenloos aan, weinig meer dan functioneel, en Ricci verzet zich er aanvankelijk slecht tegen. gemak, waardoor haar uitvoering in een primitieve rusteloosheid wordt geduwd.De film komt pas tot leven in een paar vluchtige momenten: in Laura’s merkwaardig prikkelende ontmoetingen met de huisbaas en zijn achterdochtige vrouw (Don Baldaramos en Colleen Camp); in een lang, stil, onverklaarbaar shot van een andere jongen die wegrent van Cody op de speelplaats; en in de schijn van het monster, een veelzijdige creatie des te verontrustender omdat het zo moeilijk is om mentaal vast te pinnen.

Het blijkt dat sommige van deze keuzes opzettelijk kunnen zijn. Monsterlijk is van streek op een punt in de geschiedenis dat niet zo goed zou werken als alles wat eraan voorafging niet zo weloverwogen en duidelijk was. Keuzes voor het beëindigen van films zijn effectief, maar kunnen gebeuren ook laat om te verlossen wat eerder was. Als Chrest en Sivertson minder hadden geïnvesteerd in het plannen van deze wending en meer in het creëren van de wereld en de personages die zich daarin ontwikkelen – of, wat dat betreft, in verstandig en overtuigend omgaan met de implicaties van het laatste regelrecht – Monsterlijk zou over het algemeen een meer bevredigende film zijn.

Wat Monsterlijk biedt uiteindelijk echter een kans om te zien hoe Christina Ricci de geconstrueerde kunstgrepen en felle controle van zoveel van haar uitvoeringen verlaat en ons iets rauws en ongefilterds geeft. Even zien we afgelopen woensdag, en Misty, en zelfs de Laura Monsterlijk volgde ons en zag de overweldigde kwetsbaarheid onder de oppervlakte. Het is een moment van de waarheid van een acteur die gewoonlijk wordt gevraagd om te spelen met onze vooroordelen over hem, en het is een welkome reality check in een verder vreemd afstandelijk filmpje.

Monsterlijk is in beperkte theatrale release en is te huur of te koop op Amazone, Vuduen andere digitale platforms.