Filmrecensie: Jurassic World: Dominion met in de hoofdrol Chris Pratt

DeWanda Wise en Laura Dern in Jurassic World: Dominion.

Aan het kijken Jurassic World: Dominionje zou een beetje medelijden kunnen krijgen met de mensen die dat wel deden Jurassic World: Dominion. Aan het einde van de vorige film (Jurassic World: Fallen Kingdom – deze titels beginnen na een tijdje in elkaar over te lopen), werden de dinosaurussen eindelijk losgelaten op het continent en begonnen ze naast mensen te bestaan. Het zorgde voor een veelbelovende cliffhanger, om nog maar te zwijgen van enkele emotionele slotbeelden, maar het bracht ook de serie tot stilstand. Nu de dinosaurussen net, zoals, het lage … wat gebeurt er nu? Waarom zouden we ons druk maken om dinosaurussen die ergens verschijnen, aangezien dinosaurussen inderdaad overal zijn? Hoe kan de spanning op een interessante manier escaleren als deze prehistorische wezens louter achtergrondgeluiden zijn geworden?

Jammer genoeg, Jurassic World: Dominion lijkt het antwoord te hebben gevonden door helemaal geen dinosaurusfilm te maken. De nieuwe film is soms onder meer een ontvoeringsthriller, een kloondrama, een Jason Bourne-achtige actiefilm, een Indiana Jones-spin-off en een rampenfilm. Het springt ongeduldig van subgenre naar subgenre met zo’n waanzinnige wanhoop dat het voelt alsof de film wegrent uit zijn eigen gebrek aan verbeeldingskracht. Er was eens dat Steven Spielberg enorme hoeveelheden schermtijd kon besteden aan het geduldig (en venijnig) aandraaien van de schroeven van een spannende setting. Jurassic World: Dominion kan niet de moeite nemen om veel tijd aan iets te besteden, misschien omdat als de film ooit stopt om op adem te komen, het publiek zich realiseert dat ze genaaid worden. Want als filmmakers helemaal niet onder de indruk zijn van dinosaurussen, welke kans hebben we dan allemaal?

Om eerlijk te zijn, er zijn dinosaurussen in Overheersing, en er is genoeg dinosaurusmateriaal om de kinderen wakker te houden, maar de film zelf vindt deze wezens duidelijk meestal alledaags en ongeïnspireerd; een climax drie-weg dino-gevecht lijkt ongeveer drie minuten te duren. In plaats daarvan besteedt de film zijn tijd aan… sprinkhanen? OverheersingDe grootste bedreiging is een mysterieuze plaag van gigantische sprinkhanen die gewassen vernietigt en boeren terroriseert, schijnbaar losgelaten op de mensheid door een machtig en mysterieus biotechnologiebedrijf. Natuurlijk allemaal Jura- films staan ​​graag stil bij de gevaren van ongecontroleerde wetenschap en amoreel winstbejag (zo hebben we de dinosaurussen in de eerste plaats gekregen), maar we gaan niet naar deze films om waarschuwende verhalen te zien over bedrogen wetenschappers, we zullen dinosaurussen zien. Wetenschappers zijn slechts een excuus om dinosaurussen te hebben, niet andersom.

Er zijn veel andere dingen Jurassic World: Dominion aannemen. Dat veronderstelt dat we oprecht geïnteresseerd zijn in de relatie tussen roofvogeltrainer en dino-wrangler Owen Grady (Chris Pratt) en parkmanager die activist werd, Claire Dearing (Bryce Dallas Howard). Dat veronderstelt dat we Pratt kopen als een stoere en capabele (in tegenstelling tot de ietwat ongelukkige, overmoedige nar die hij speelt in de Marvel-films, waar hij het beter doet). Het gaat ervan uit dat we volledig zijn geïnvesteerd in het lot van Maisie Lockwood (Isabella Sermon), een jong meisje dat tegen het einde van dit jaar een kloon bleek te zijn geweest. gevallen Koninkrijk (lang verhaal) en wordt nu gezocht door Dr. Lewis Dodgson (Campbell Scott), een zachtaardige maar sinistere Steve Jobs-achtige techgoeroe die het eerder genoemde biotechbedrijf Biosyn runt.

De vorige jura wereld de films verdienden tonnen geld, dus misschien waren dergelijke veronderstellingen redelijk om te maken. Owen en Claire zijn tenslotte de helden van deze trilogie. En toch hoor je er hier in de echte wereld nooit echt over, zoals we eerder hebben gehoord van Han Solo, prinses Leia en Indiana Jones en hoe we nog steeds horen over supergeassorteerde helden, of van James Bond en Jason Bourne. (Heb je ooit een Owen Grady-lunchbox gezien? Ik zeker niet.) Het is waarschijnlijk omdat – en ik hoop dat je hiervoor zit – de jura wereld de films gaan niet over de personages; ze zijn aan dinosaurussen. het origineel Jurassic Park de trilogie heeft dit (grotendeels) begrepen; de films boden solide karakterwerk, maar toen de tijd rijp was, nam het monsterfilmspektakel het over.

Overheersing lijkt ook de nostalgische factor te hebben overdreven door de sterren van de eerste film, Sam Neill, Laura Dern en Jeff Goldblum, terug te brengen en hun relaties als heilige canon te behandelen. Dus wanneer artsen Ellie Sattler (Dern) en Alan Grant (Neill) herenigd worden, horen we van zijn mislukte huwelijk, wat betekent dat er weer hoop voor hen is als koppel. Ellie en Alan zijn uitgenodigd op het campusachtige hoofdkantoor van Biosyn door Dr. Ian Malcolm (Goldblum), die een soort sceptische interne filosoof voor het bedrijf is geworden. Hoewel het zeker leuk is om Dern, Neill en Goldblum deze mensen opnieuw te zien spelen, zou het het beste zijn als het script hen een goed geschreven dialoog zou geven of hen in interessante situaties zou plaatsen. Een symptoom van ons huidige nostalgische ongeremde popcultuurlandschap is dat filmmakers te vaak denken dat het genoeg is om bekende gezichten terug te brengen. Ik hou van Sam Neill, maar ik weet niet zeker of ik die ‘kijk met sprankelende ogen’ nog 85 keer moest zien bewegen.

Hoe dan ook, er zijn achtervolgingen te voet en met motorfietsen, een vliegtuigongeluk en een grote brand (vaak is er een grote brand). Het is hectisch maar levenloos, chaotisch maar pro forma. Er straalt een totaal gebrek aan zorg uit het scherm. Op een gegeven moment valt een impasse waarbij twee enigszins belangrijke personages betrokken zijn, voor zover ik kan zien, halverwege volledig weg; deze mensen worden nooit meer genoemd. De film snijdt zo snel en willekeurig door zijn verschillende plotlijnen dat de filmmakers hun eigen draad lijken te zijn kwijtgeraakt.

Soms kun je zien wat regisseur Colin Trevorrow en zijn medewerkers probeerden. Ze probeerden alles voor iedereen te zijn en hun weg te vinden in een universum waar dinosaurussen vrij rondlopen (en amok maken), en besloten dinosaurussen te mixen met deze bekende subgenres in plaats van een nieuw verhaal te vinden om te vertellen. Maar de oplossing onthult de diepte van het probleem. Omdat het ontzag dat we zouden moeten voelen bij het zien van deze dinosaurussen – de hele reden waarom de films bestaan ​​- uiteindelijk een kakofonie van halfslachtige plotpunten en plots, wendingen en weggooiende stukjes overtreft. Tijdens een achtervolging doet een dinosaurus de beroemde stunt van Het Bourne Ultimatum waarin Jason Bourne uit het raam van het ene gebouw in het raam van het andere sprong. In die vorige afbeelding was het moment adembenemend, omdat we konden zien dat het een echte stunt was, uitgevoerd door echte mensen, en het was iets waarvan we erkenden dat het bijna onmogelijk was om te volbrengen. In Overheersing, het is een luchthartige grap, knipoog en je zult het missen, maar het is symptomatisch voor de grotere problemen van de film. Want wanneer de “stunt” wordt uitgevoerd door een CGI-dinosaurus… nou, laten we zeggen dat een bepaalde “wauw”-factor wordt verwijderd. Dat is raar om te zeggen, want deze films zijn alleen bedoeld als wow-factoren. De enige wow-factor in Jurassic World: Dominion is de ontzagwekkende diepte van zijn mislukking.

Alles zien