Een recensie van Top Gun: Maverick

Tom Cruise als Pete

Tom Cruise als Pete “Maverick” Mitchell, Miles Teller als Bradley “Rooster” Cradshaw, Monica Barbaro als “Phoenix” en Glen Powell als “Hangman” als Top Gun: Maverick

Per ongeluk of ontwerp werd een aanzienlijk deel van Tom Cruise’s vroege carrière gedomineerd door rollen waarin hij worstelde om te gedijen of los te komen van de reputatie van zijn vader of een vaderfiguur. Hoewel deze personages vaak onopgemerkt zijn gebleven, behalve als een verhalende en emotionele katalysator, zijn zijn mentoren, van donder dagen voor Cocktail voor Het bedrijfwierp altijd een lange schaduw, een schaduw waaraan moeilijk te ontsnappen was, laat staan ​​de hoogte. Top Gun: Maverick geeft Cruise het grootste volledige moment van zijn carrière, en niet alleen omdat hij het ultieme verhaal vertelt van een leerling die leraar is geworden: als hoofdrolspeler en producent van de film begeleidt hij een nieuwe generatie acteurs bij hun eerste stappen naar het sterrendom terwijl ze bruin worden zijn eigen nalatenschap in het proces.

Het is een opmerkelijke poging in een buitengewone film die de iconografie van zijn voorganger uit 1986 oproept Top Gun: Maverick overtreft technisch het origineel, terwijl het naakt chauvinisme omzeilt in een tijd waarin afbeeldingen van het leger niet langer ondubbelzinnig feestelijk kunnen (of misschien zouden moeten) zijn. Joe Kosinski (tron de erfenis) combineert zijn gevestigde architecturale precisie met een passende nostalgische maar nooit zelfgenoegzame emotie, terwijl Cruise het scherm beheerst in een uitvoering die zijn sterrenkracht van miljoenen dollars gebruikt om de hele film op te fleuren.

Cruise herneemt zijn rol als Pete “Maverick” Mitchell, de afgestudeerde Hot Dog Top Gun die zichzelf opbrandde als leraar twee maanden nadat de eerste film was afgelopen en de volgende drie en een half decennium herhaaldelijk zijn carrière saboteerde met één regel-brekende lucht rebellie optreden na de andere. Wanneer zijn testpiloot-optreden met recordsnelheid eindigt en een neergestort vliegtuig, wordt Maverick bevolen om terug te keren naar Top Gun en een groep overmoedige piloten te trainen voor een missie om een ​​ijzerfabriek te vernietigen met sterk verdedigde wapens.

Maverick accepteert, in plaats van een oneervol ontslag, maar ontdekt al snel dat Rooster (Miles Teller), de ontevreden zoon van zijn voormalige copiloot Goose, een van de stagiairs is. Niet zeker hoe hij de onwillige jonge piloot het beste kan voorbereiden op een missie die absoluut vertrouwen vereist, probeert Maverick hekken te repareren met Rooster terwijl hij hem ziet strijden tegen klasgenoten zoals Hangman (Glen Powell), die geen van de aarzelingen van de Rooster toont – noch zijn medeleven, een ander soort zwakte. Terwijl de deadline van de missie nadert, traint Maverick Rooster, Galgje en de andere piloten met toenemende urgentie, in de hoop dat ze zijn onconventionele uitdagingen het hoofd zullen bieden, terwijl hij zijn eigen prestaties onder de loep neemt, zoals getuige zijn van de mislukkingen en successen van zijn studenten.

Als het origineel Superieur pistool vervolgens ongekende toegang hadden tot marinevliegers en hun uitrusting, moedigde de 500% rekruteringspiek die werd gemeld na de opening in 1986 ongetwijfeld zowel het leger als de filmmakers aan om onafhankelijk denkend persoon. In plaats van de acteurs in een studiocockpit te plaatsen en de opnamen te matchen met echte luchtbeelden, stuurden Kosinski en terugkerende producer Jerry Bruckheimer hun cast de lucht in en legden hun reacties vast met camera’s van IMAX-kwaliteit. Na de toenemende moed van Cruise in de Onmogelijke missie franchise, deze keuze is geen verrassing, althans niet voor de sequenties. Maar de consistentie en veelzijdigheid van de berichtgeving waar Kosinski van geniet, creëert een verbazingwekkende waarheidsgetrouwheid die bijna geen enkele recente actiefilm heeft geëvenaard.

Bedacht door Kosinski en een handvol militaire adviseurs en geschreven door Ehren Kruger, Eric Warren Singer en Cruise’s MIDDEN Medewerker Christopher McQuarrie, de missie waarop de stagiairs zich voorbereiden, geeft sterke vibes af “een twee meter lange poort op de Death Star.” Maar in een tijd van steeds speelse verhalen vertellen (onontgonnenbijvoorbeeld meer op een advertentie voor het bronmateriaal leek dan op een bewerking), weet Kosinski meestal het gevoel te vermijden dat het publiek de film speelt in plaats van ernaar te kijken. Deze geëngageerde en humanistische kant wordt versterkt door emotionele draden die McQuarrie en zijn collega’s in sequenties weven, waardoor de personages de leiding hebben in plaats van het spektakel. U kunt er echter zeker van zijn dat u versteld zult staan ​​van de luchtbeelden, die waarschijnlijk groter zijn dan wat werd vastgelegd door Tony Scott en cameraman Jeffrey Kimball in de originele film. Toch zijn het de mensen op die vliegtuigen die de kijkers betrokken houden.

Cruise keert natuurlijk terug naar Maverick met dezelfde onverschrokkenheid en vastberaden toewijding die hij aanging voor schijnbaar elke andere uitdaging in zijn recente carrière. Maar hoe meer hij samenwerkt met McQuarrie – en nu Kosinski, die hem regisseerde in Toezicht– hoe comfortabeler hij zijn leeftijd lijkt te erkennen, zelfs als hij nog steeds vastbesloten is om het met zijn acties uit te dagen. Cruise is de afgelopen jaren steeds genereuzer geworden voor zijn medesterren; zo fascinerend als Emily Blunt was rand van morgen en Rebecca Ferguson bleef in de MIDDEN films, een groot deel van hun respectievelijke successen was dat Cruise de weg voor hen leidde, ondanks zijn grote status. Door het eenzijdig aansprekende en charismatische ensemble van deze film doet hij hetzelfde, keuzes makend zowel in het verhaal als als een scènepartner die ze introduceert of vaak naar hen uitstelt.

Niettegenstaande Jon Hamm als de badass die met tegenzin de iconoclastische afkomst van Maverick respecteert, is het Jennifer Connelly die de grootste maaltijd van haar ondersteunende rol maakt. Als dochter van een admiraal en eigenaresse van een plaatselijke bar, herleeft Connelly half tegenzin een relatie met de man met wie ze ooit ‘ballistisch werd’, per dialoog uit de eerste film. Ze is getuige van zijn ontluikende leiderschap en groei, maar ze is ook een stabiele, zelfvoorzienende bedrijfseigenaar en alleenstaande moeder in een militaire gemeenschap waar een constant circuit van nieuwe rekruten een sfeer van vergankelijkheid creëert. Zijn scènes met Cruise voelen aan als twee meesters die genieten van zowel het plezier van het oefenen van dialogen als een tweede kans (of misschien een derde) op romantiek tussen mensen die dachten dat ze ouder waren geworden vanwege leuke momenten. .

In de tussentijd denk je misschien niet aan de jonge ster van zweepslag als het evenbeeld van Anthony Edwards, maar vanaf het moment dat een besnorde Teller in Hawaï-hemd aan de piano gaat zitten om “Great Balls Of Fire” te spelen voor een bar vol servicemannen en -vrouwen, wordt meteen duidelijk hoe veel van een keuze die hij was voor de rol. De wrok van het personage jegens Maverick is ingewikkelder dan hem alleen de schuld te geven van de dood van Goose, wat hun dynamiek maakt die je zo graag opgelost wilt zien. Maar zelfs als individu die de balans navigeert tussen individuele prestatie en marine-succes esprit de corpsTeller brengt lagen van introspectie en complexiteit in haar rol die haar professionele, persoonlijke en generatierijpheid het gevoel geven verdiend te zijn.

Powell schittert tussen de andere nieuwe rekruten als Rooster’s aartsvijand, een next-gen versie van Val Kilmer’s Iceman, zelfs als Kilmer opduikt voor een korte, tedere cameo waarin zowel de wijsheid die gepaard gaat met ouder worden als hartverscheurende kwetsbaarheid wordt benadrukt. Maar terwijl Kosinski gestaag opbouwt naar wat aanvoelt als een aanhoudende climax van een uur waarin deskundige piloten, virtuoos camerawerk en methodische verhalen worden gecombineerd, hanteert Cruise zijn unieke Hollywood-status net zo gemakkelijk als zijn personage de joystick van een F/A-18 Super Hornet, wat hem eraan herinnert het publiek waarom ze er al meer dan vier decennia van houden.

In feite, totdat hij je eraan herinnert, is het gemakkelijk om te vergeten dat Pete Mitchell eigenlijk tweede werd in zijn Top Gun-klasse in 1986. Bovenste pistool: onafhankelijk denkend persoon eindelijk en volledig vereeuwigt hem als de beste onder gelijken, maar niet alleen omdat er schijnbaar niets is dat hij niet kan doen in een vliegtuig. Integendeel, de echte les die hij leert is dat het beste talent om te cultiveren – in het leger of elders – een goede wingman wordt, en zelfs meer dan zijn karakter, Tom Cruise doet het beter dan wie dan ook.