Doctor Strange in the Multiverse of Madness recensie

Doctor Strange in the Multiverse of Madness komt op 6 mei 2022 in de bioscoop. Hieronder vindt u een spoilervrije recensie.

Als er één ding is dat Doctor Strange in het multiversum van waanzin bereikt, is het de laatste nagel aan de doodskist slaan van het idee dat regisseurs hun duidelijke stilistische stempel op het universum mogen drukken. Filmmakers zoals James Gunn, Taika Waititi en Chloe Zhao hebben hun respectievelijke MCU-films zeker hun typische stijl gegeven, maar er is iets aan dit nieuwe hoofdstuk waardoor deze films als de regel aanvoelen, niet als de uitzondering. Van boven naar beneden – en ten goede en ten kwade – Multiverse of Madness is door en door een Sam Raimi-film.

Critici van de MCU zullen een algemene gelijkenis tussen de respectieve fasen noemen. Hoewel dat misschien waar is, vooral vóór de introductie van meer uitgesproken feel-films zoals Guardians of the Galaxy en Thor: Ragnarok, biedt het ook universele kijkmogelijkheden voor een informeel publiek. Het is geweldig voor studioportefeuilles, maar het zorgt niet altijd voor de meest meeslepende filmische ervaring. Dat wil vooral zeggen dat het nieuwste uitje van Doctor Strange, net als de rest van de MCU, zijn tegenstanders zal hebben, maar het zal moeilijk zijn om iemand te vinden die de film bekritiseert omdat hij zich verveelde.

Doctor Strange in het multiversum van waanzin – 44 teaserafbeeldingen

Het volledige scala aan rare dingen en fantasieën van regisseur Sam Raimi is hier van begin tot eind volledig te zien. Of het nu gaat om wezens, Raimi-specifieke cameo’s of gewoon uitstraling, fans die bekend zijn met zijn filmografie zullen veel van Raimi’s kenmerkende momenten kunnen noemen.

Meestal werkt deze handtekening. Maar tussen sommige scènes die raar zijn omdat ze raar zijn en andere die belemmerd worden door de soms flauwe dialoog van scenarioschrijver Michael Waldron, kunnen zelfs de grootste Raimi-fans af en toe hun wenkbrauwen optrekken. Toch werkt de film veel meer dan hij werkt.

Het horrorelement was een grote olifant in de Multiverse of Madness-kamer. Oorspronkelijke regisseur Scott Derrickson verliet het project omdat hij niet in staat zou zijn om de film te maken zoals hij het zich had voorgesteld, waardoor sommige fans dachten dat het nieuwe Doctor Strange-uitje aanvankelijk niet zo eng zou zijn als beloofd. Maar over het algemeen kunnen deze angsten meestal worden weggenomen. Je bent Zombie Strange al tegengekomen in What If (en in Doctor Strange in de Multiverse of Madness-trailer), maar hij is zeker niet het enige dat de nacht doorkomt in de nieuwste toevoeging aan de MCU. Veel griezelige griezels loeren om de hoeken – vooral als de dingen in de derde akte toenemen. Is het te eng voor je kind? Uw kilometerstand kan variëren! De horroraspecten helpen hier de PG-13-classificatie te verdienen, maar het idee dat de helft van het bekende universum plotseling verdwijnt, lijkt een stuk moeilijker te verteren dan een monster of twee!

Multiverse of Madness is de toegangsprijs waard, alleen al om de score te horen.

Een groot deel van het succes van Doctor Strange in het Multiverse of Madness is te danken aan de prestaties. Er is geen slechte acteur in het gezelschap, maar Elizabeth Olsen herinnert ons er constant aan hoe gemakkelijk ze een doorbraakactrice kan worden als Wanda Maximoff. Ondertussen heeft Xochitl Gomez bewonderenswaardig werk geleverd door America Chavez in de MCU te brengen en ons hoopvol te houden om in de toekomst meer van haar personage te zien, terwijl Rachel McAdams haar best heeft gedaan met een Christine Palmer die opnieuw onderbenut is. Natuurlijk was Benedict Cumberbatch zoals altijd geweldig. (Zijn Amerikaanse accent begint me echt op te dringen, jongens. Ik weet niet wat ik moet zeggen.)

En de scoren, jullie allemaal. Het is Danny Elfman, dus het is niet echt verrassend dat hij regeerde. Maar het is eng geregeerd. Van de noten van de respectieve thema’s die genuanceerd worden naarmate de personages in het spel komen, tot een orkestrale toon die Raimi’s verhalende whiplash volgt, tot een echte muzikale strijd (ja, je leest het goed), dit is een absolute knaller van een album die ik in de nabije toekomst zal gebruiken om muziek te schrijven. Multiverse of Madness is de toegangsprijs waard, alleen al om de score te horen en aan het werk te zien.

Raimi’s eerste uitstapje naar het Marvel Cinematic Universe is weliswaar gebrekkig, maar het heeft nog steeds een toon die ik graag meer zou zien naarmate de franchise zich verder ontwikkelt. De puinhoop past bijna bij een Doctor Strange-film, hoewel ik echt hoop dat de verhaallijn in het volgende uitje strakker zal zijn. Ik zal niets verklappen, maar wat ik wel kan zeggen is dat een deel van de dialogen op één lijn ligt met het zeer goedkope Moonfall (een vergelijking die alleen werkt voor de 15 mensen die Moonfall hebben gezien, maar dat is zelfs gepast). Als je talenten hebt zoals Olsen, Cumberbatch en McAdams die die lijnen niet eens kunnen laten werken, is het waarschijnlijk tijd voor een opknapbeurt of twee.

De machtigste helden van het Marvel Cinematic Universe