Danny Elfman Coachella 2022 review: Batman, Burton, Oingo Boingo

Danny Elfman als Jack Skellington op Coachella 2022.

Afbeelding: Theo Wargo/Getty (Getty Images)

Met zes maanden tot “This Is Halloween” overal begint te spelen, ging ik naar Coachella in Indio, Californië om naar te kijken Nachtmerrie voor kerstDanny Elfman-de legendarische componist van partituren zoals die van Sam Raimi Spider Man en de meeste door Tim Burton catalogus—uitvoeren. Als er een jaar was waarin ik naar het festival zou gaan, dan was het dit jaar, en ik kon dat doen dankzij persreferenties.

Coachella staat bekend als eclectisch met zijn line-up van artiesten in alle muzikale genres, en Elfman voegde zich bij Hans Zimmer, wiens muziek in 2017 werd uitgevoerd. Wat opvalt aan Coachella dit jaar is dat hij Elfman’s officiële terugkeer op het podium scoorde. Eerder woonde ik producties bij van Muziek van Danny Elfman uit films van Tim Burton en een live optreden van De nachtmerrie voor Kerstmis geënsceneerde muziek voor de film. In deze gevallen werden de orkestraties meestal gedaan door andere dirigenten, waarbij Elfman kort de rol van Jack Skellington speelde met gasten als Catherine O’Hara, Paul Reubens en, meer recentelijk, een andere Coachella-artiest. Billie Eilish (die deel uitmaakte van vorig jaar) Nachtmerrie Halloweenshow in LA).

Elfman zou oorspronkelijk in 2020 op Coachella optreden. Misschien zou zijn set in 2020 vergelijkbaar zijn geweest, maar dankzij de pandemie produceerde Elfman onlangs een nieuwe soloplaat:grote puinhoop, zijn eerste duik in de rockmuziek sinds zijn dagen bij Oingo Boingo. Het was dus vrij duidelijk dat zijn show in Coachella meer zou zijn dan alleen een concert in de woestijn, en dat we een rockshow zouden hebben.

Om te zeggen dat ik niet in mijn element was, is een understatement, maar gelukkig had ik een Burton-achtige Coachella-outfit om zoveel mogelijk in op te gaan, want ik ben niet zo cool als de meeste mensen die daar waren. Coachella binnenkomen was wat ik me voorstel dat Jack Skellington zin had om naar Christmas Town te gaan. Met veel San Diego Comic-Cons en themaparkavonturen onder mijn riem, was ik in ieder geval bereid om uren op te blijven wachten op muzieksets. En gelukkig redde ik door naar weekend twee te gaan me van de stofstorm die de Elfman-set trof in de week van weekend één, die de prestaties beïnvloedde. Elfman plaatste op Instagram dat ze toe waren aan een vlottere tweede ronde.

Elfman opende zijn show op Coachella’s buitenpodium met “Sorry” by grote puinhoop. Het was een beetje een knipoog naar de nietsvermoedende om zijn energieke set te demonstreren, die niet alleen zijn popcultuurscores zou omvatten, maar zijn hele discografie. Velen weten dit misschien niet, maar Elfman was op zichzelf al een rockster voordat hij de publiek podium voor een geluidspodium om filmmuziek te maken. Voor sommigen van ons was het de eerste keer dat we Oingo Boingo, met de voormalige gitarist van de band, Steve Bartek, klassiekers als “Only a Lad” en “Dead Man’s Party” (een van mijn favorieten aller tijden) hoorden spelen.

Wanneer het publiek niet danste, keken we naar de schermen en het podium met ontzag voor het orkest en koor dat Elfman gebruikte voor geweldige filmische, adembenemende momenten. hoor Elfman Batman thema onder leiding van Bartek (die naadloos dubbele taken uitvoert) was episch. Eerlijk gezegd, het publiek begon klein, maar groeide naarmate selecties zoals de? Spider Man thema of De nachtmerrie voor Kerstmis medley trok menigten gelokt door de sirene van nostalgie. Hier is Jack Skellington, live in Coachella of All Locations, die “Jack’s Lament”, “This is Halloween” en “What’s This?” uitvoert. (Dat is wat ik zou teruggaan in de tijd om me de Hot Topic-tiener te vertellen die ze zou leven nadat de pest was uitgebroken. Ze zou me waarschijnlijk uitlachen en dubbelhartig zijn.)

In het midden van de set kon ik niet te ver achter me kijken in een menigte die all-in was op Elfmans pure waanzinnige genie. Un moment, il interprétait des couplets méchamment tordus de ses nouveaux morceaux industriels lisses, le suivant, il observait un orchestre faire son travail pour Marvel, puis tout à coup, il était fou de Jack Skellington se lamentant sur la colline, riffant à la guitare voor de simpsonsof sta stil naast het orkest terwijl het koor de etherische “Ice Dance” uitvoerde van Edward Scissorhands.

De uitzinnige evenwichtsoefening van een rockensemble vermengd met zijn grootste filmhits spreekt tot Elfmans volmaakte grootsheid. Ik denk niet dat er ooit iets is geweest dat vergelijkbaar is met deze experimentele uitvoering, vooral in een setting als Coachella, maar het was ook logisch. Ik wens iedereen veel succes die op het festival hallucinogene afleidingen heeft meegemaakt met het geluid van Peewee’s grote avontuur. Elfman gaf fans echt de ruimte om tientallen jaren van zijn vormende muziek live te zien, en leverde misschien wel een van de meest memorabele sets ooit gezien op Coachella. Het is zo geweldig om ze na bijna 30 jaar weer op het podium te hebben, maar er zijn een paar dingen die we willen weten: wanneer zal de tour van deze set zijn, en zal een van de stops San Diego Comic-Con zijn?

Wil je meer io9-nieuws? Ontdek wanneer je op de laatste moet wachten wonder en sterrenoorlogen versies, wat is de toekomst voor de DC Universe in film en tven alles wat je moet weten over Drakenhuis en The Lord of the Rings: The Rings of Power.